söndag 27 november 2011

Sammanfattning av SRS/IRC-tråden - ett försök

Summering av det som framkommit i tråden
- SRS använder sig inte direkt av IRC-formeln
- SRS-formeln har läckt ut och blivit publicerad trots att den skulle vara hemlig
- SRS-formeln som läckt ut, Excelfilen, ger rätt resultat på de båtar som vi testkört. Jan Dejmo, tekniska kommittén, påstår dock att den som används av mätkontoret inte är Excel filen.
- Tekniska kommittén analyserade flera regler snarare än att använda sig av statistik för att sätta SRS-tal. Pelle Lindells rapport vittnar om tidiga jämförelser.
- SRS formelns faktorer(Excelfilen):
  1. Äldre båtar är gynnade (ett sätt att kategorisera skrovtyper?)
  2. Långsmala är gynnade
  3. Fler än 2 försegel kostar
  4. Många spinnakrar kostar
  5. Backstag och fiol kostar
  6. Många spridare på masten kostar
- IRC stämmer bäst mot SRS-utfallet i Excelfilen. Bara en konstant skiljer förutom på gamla och långsmala båtar som gynnas särskilt i SRS.
- Excelfilen går inte längre att nå på länken. Blockerad?
- Oenighet och konflikter präglade TK under 2010/2011 inför SRS-regelns införande

Något jag missat i summeringen?

19 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att den läckt ut, då kanske det blir mer rättvist med optimeringen. Troligen har ett flertal seglare känt till formeln innan och kunnat optimera sina båtar.
Tycker gott och väl att det kan vara en öppen formel, det finns alltid risk att en del kan gå bakvägen och optimera.
Jag känner inte till regelverket runt ändringar i formeln, om den bara kan ändras från ena dagen till andra eller om den spikas vid något tillfälle.
Hur som helst passar den synnerligen illa på skärgårdskryssare, i skärgårdskryssarregeln har man kompenserat för olika längd. Dvs att i princip ska alla båtar vara lika snabba (vilket man lyckats bra med). SRS skiljer dem åt genom LÖA och åldersavdrag, trämast mm. Skiljer väl sisådär 5 hundradelar på inmätta 22:or idag.

Kanske de tillslut vågar släppa formeln fri, jag tror det ger lite mer drag i SRS seglingar.

mvh

Svenne

Patrick L sa...

Ja, jag tycker du tycks ha missat att SweLYS med IRC redan på den tiden, innan formeln fanns.

Patrick L sa...

Konstigt, ord försvann. Så här skulle det stå:

Du tycks ha missat att SweLYS korrelerade med IRC redan på den tiden Pelle Lindells dokument kom till, innan formeln fanns.

Anonym sa...

Ingen som vill dela med sig av den berömda filen? Jag är verkligen nyfiken.


srs2012@live.se (kunder inte låta bli)

Anders Nilsson sa...

@Patrick L
Tycker det i och för sig täcks i "- Tekniska kommittén analyserade flera regler..."
Sen håller jag inte med dig att de andra har lika bra korrelation som IRC med SRS.
Ännu värre blir det om du kör tabellbåtarna i formeln. Mätbrevsbåtarna körs på ett sätt och tabellbåtarna på ett annat vis.

Patrick L sa...

@Anders, men jag tror inte jag har påstått att de andra reglerna har *lika bra* korrelation. Vad jag sade var att ORC GPH *också* korrelerar och att det är en förväntad effekt. Men korrelationen lär väl inte vara 100% över hela fleeten i någon av reglerna, gissar jag.

Men min poäng i denna "sammanfattning" var endast den att även gamla LYS korrelerade mot IRC. Om jag minns rätt var Pelle Lindells kommentar att "en korrelation med en standardavvikelse på ca 2% är förvånansvärt lite". Detta var innan man införde formeln.

Joakim sa...

Standardavvikelse av 2% är ganska mycket jämfört att dom skulle vara "samma". 2% betyder att om du ta en båt borde den sannolikast ha 2% skillnad i IRC och LYS och för 5% av båtar borde skillnaden vara mera än 4%.

Om man tar 10 båtar och alla har SRS +-1% från IRC, är standardavvikelsen troligen mycket mindre än 2%.

Anonym sa...

Den viktigaste kommentaren om SRS/IRC tråden är väl att formeln har spridits.

Oavsett om vad man tycker om att formel är (skall vara) hemlig så är det ju ingen som tvingas att segla efter en viss regel. Någon (förtroendevald?)har svikit systemet. Årets största regel 69-brott?

Och ni som har tagit emot formeln, vad har ni gjort? Rapporterat till regelkommittéen för man väl anta? Anders?

Mikael C

Anders Nilsson sa...

@Joakim
Ganska intressant för det blir i ett fält på 50-60 båtar alltså 2-3 båtar som har mer än 4% fel.
Hade jag haft tid hade jag satt mig och kört in tabellbåtarna för en jämförelse. Det får bli i mellandagarna det.

Anonym sa...

Ni som nu har formeln, jag hoppas att ni inte använder den och sedan deltar på SRS seglingar. Det vore mycket osportsligt. Anders, du har ju erkänt att du har den. Hoppas att du har slängt den, inte publicerar den eller skickar den vidare, i alla fall inte om du önskar segla SRS. Mvh, Micke

Joakim sa...

Säkert hundratals seglare har formeln redan. Det ända man kan nu göra är att publicera den eller förändra den.

Anders Nilsson sa...

En snabb googlesökning gav att formeln har varit publik sedan åtminstonde den 16 augusti. Det är inte som Peter Gustafsson skriver på Blur.se att det var på Öresund Regatta som den blev publicerad.
Jag har redan fått två varianter tillskickad mig och den går säkert runt via email kompisar emellan. Jag har fortfarande inte kört Grynet i den. Tro't eller ej.
Jan Dejmo TK, SSF har ju sagt att det är inte den som används. Det får man väl tro på.

Anonym sa...

KSR 2 är en regel somliga borde läsa och funder vad den står för!

Anonym sa...

Vi står allstå i ett läge där ett antal (växande) har tillgång till Excel-filen medan andra inte har det, eftersom man inte fått den via e-mail än - olyckligt. Det ska väl vara lika villkor som gäller. Jag litar föga på att folk inte tittar i filen eller testar ina egna båtar. Går dessutom inte att verifiera. Jag hoppas filen publiseras snarast så alla får samma information. Tur att det är vinter och det dröjer innan första tävlingen är. Då kanske alla fått samma information.

Snälla - lägg ut filen så alla kan nå den - snarast!

/Fredrik

viktor sa...

fredrik har rätt - det vore sportsligt att dela med sig så att alla får sammma förutsättningar

Anonym sa...

Om SFF t o m går ut med att formeln som publicerades här inte är den som används så är det såklart så. Har svårt att förstå vad man ska med fel formel till, det blir väl ingen vidare "optimering" då? Och hur är det med den "mjuka" bedömningen, någon som vet hur den går till?

Anders P

Anonym sa...

formeln har modifierats enligt TK men man kan undrar varför TK's ordförande reagarerade som han gjorde.

Calle

Anonym sa...

Som jag skrev tidigare så vore det rättvist om alla fick tillgång till excel-filen. Nu är det ett antal "toppseglare" med rätta kontakter som har den. Jag har visst inte dessa kontakter eftersom ingen skickat den till mig än. Vore snällt om ni kunde skicka den till mig på fredde.kson(at)gmail.com. Tackar på förhand. /Fredrik

viktor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.