måndag 13 augusti 2012

Ven Runt 2012 - Grynets race rapport

Årets Ven runt var utlovad till att bli en lättvindsuppgörelse. Upp till 4 knops vind från norr till en början något vridande åt nordväst och ökande till 8 knop. Samma förutsättningar som året då vi blev total tvåa och klass etta med Lasse Hanséns utlånade First 36.7.
Strategin fick bli något typ start strax under lovartsflaggen för att hålla möjligheterna öppna på den korta kryssen. Kan vara ganska skiftigt.
Slör ner mot Vens nordvästra, leta vind och undvik strömmen vid nordvästmärket. Hissa och gippa snabbt under land. Stryk udden. Ut i strömmen på kryssen hem men kör på skiften.
När vi kommer ut till start är det inte alls som prognosen sagt. Dags för ny strategi. Kryssen samma som tidigare. Satsa på skiften. Halvind ner mot Ven är inget drömläge i 2m/s med bara fock. Kjell har samma situation men Carlander i X-99 blir tufft då de har genua. Det är en lång sträcka också.
Vi gör en bra kryss rundar trea efter Kracer och Percy´s First 40.7 Yro. Vi har Carmen X-119, Kjells First 35 och X-99 bakom.
Hur göra rätt på halvvinden? Kracer och Yro hissar sina Gamma (Code 1) och går lägre än rumbline. Kjell kör lägre men tappar något. Dahlander pressar över. Taktiken får bli överbåge i hopp om att det ska vrida åt norr som utlovat och att då vara först att få upp spinnaren.

Banan med vår(blå) och Kjells kurs(röd) på halvvinden inritad.

Ganska snart är vi ifatt J-105 och de övriga i SRS stora klassen. Någon J-105 försöker med sin gennaker men det fungerar inte. Det är för brant. Efter ett tag är vi ifatt X-34, X-99 också. Det här ser bra ut. Kracer har fastnat i ett vindhål och ligger still med sin Gamma snett fram i lä. Kan det nu bara vrida mot norr också så kan vi få upp spinnakern. Nä hä - det vrider mot istället och vi fastnar själv i ett vindhål. Grymt. Kjell får utdelning i lä och Kracer börjar röra på sig igen. Under Ven drar vinden och det känns helt hopplöst. Kjell seglar om oss.
Simon håller modet uppe ombord:
- Det är inte slut än.
Motvridet gör att vi faller ner på X-99 som vi kommit ifatt och blir störda. Måste slå utåt. Här har vi kommit ifatt en First 31.7 som rör fint på sig med sin genua 1.
Vi slår igen de fortsätter lite till.
Vi får lite vindpustar och ligger fint i kanten på ett stråk. First 31.7an gick för långt ut och hamnade i vindhål och försvann bakåt.
Inne vid Ven kommer vi ifatt Arnold Stifors i sin Dehler 34 DD. Vad händer här? Båtarna kommer inte runt märket. Vinden är för svag och motströmmen för stark. "Det är inte slut än" ringer i huvudet.
Vi passerar nordvästspetsen på grunt vatten 3-3.5m djupt. Kommer över på Vens sydsida och går längst av alla. Arnold gick lite längre ut i strömmen och är nu klart bakom. Vi kör över så vi har märket i 135 grader istället för 90. 
Efter slaget kollar jag mot pricken och land för att se om vi kan gå på fart. Till min fasa ser jag att vi måste gå så högt det går för att inte missa. Vi passerar pricken med en båtlängd och är nu ifatt Farr 30 från Helsingborg. Kjell missade pricken och åkte bakåt. Likaså Mats Dahlander i X-99an. 
- Vi kommer inte förbi. 0.00 knop över grund. 
- Jodå, häng kvar, säger Simon. De andra som kom runt låg här...
Bojen kommer närmare. Nervöst också får vi en pust och kommer förbi. Kracer, First 40.7 och X-119 kommer runt och rinner iväg. På sydsidan kommer de fint glidande med sina Gamma (Code 1). 
Vi får återigen en halvind med fock. Vinden öppnar upp strax söder om Kyrkbackens hamn och vi slänger upp vår Airex 500. TWA 120 och det vrider mer med. Snart kör vi TWA 155-158. Kjell och Mats är på behörigt avstånd. 
När vi lämnar Vens sydspets så möts vi av nordanvinden. Upp med focken och vi är beredda på att riva spinnakern. Perfekt timing och vi kör sträckbog ner mot märket vid Ålabodarna.
  Av Kracer och First 40.7 ser vi inte. De drog iväg ordentligt medan vi andra fortfarande försökte komma runt vid märket. Jonas Bergström passade på att ta bilder när de passerade Ålabodarna.
Kryssen upp till Råå via märket vid Rya Golfklubb är ingen dramatisk historia.
Vi går imål som segrare i löbet men Kracer och First 40.7 har fantastiska tider. Bäst går Percy Skywell i First 40.7 i startgruppen.
Snyggt seglat!!!

15 kommentarer:

Peter sa...

Var inte X-34 framför er imål?

Skärpning....

Anders Nilsson sa...

Jo, det är sant. Vi startade dock i 4e start. Vi kom i fatt men inte om.
Kom ner till Saltholm Runt. Där startar vi i samma start. Då blir det skärpning.

Peter Kross sa...

intressant läsning. måste varit spännande segling.

Peter sa...

Ja, lite synd att man inte höll sig till ett mätvärde på denna segling.
DH eller SRS.

Vi hörs säkert framöver.

/ Peter

Anders Nilsson sa...

Att lyssna på danskarnas "ursäkter" varför de inte kommer över till oss på svenska sidan är inte en väg framåt. Det får göras på annat vis.
Kulturen har också svårt med utbytet. Det är enkelriktat utbyte även där. Direktøren i Øresundskomiteen säger idag i en intervju i Politiken:
"København i sig selv er ikke stor nok til at være en kulturmetropol. Når det gælder kulturudbuddet, er København mere provinsiel, end den burde være. Noget af det, der kunne gøre København mindre provinsiel, er at være en del af et større Øresundssamarbejde. Hvis ikke vi får Skåne og Malmø med, kommer Øresundsområdet aldrig op i Champions League«, siger Finn Lauritzen."
Finns många likheter med Seglingen. Det ligger på ett helt annat plan än SRS eller DH.

Anonym sa...

Har X-34:an Temtation fuskat - lystal 1,245???

Pelle sa...

Den andra X-34an har 1.264 nästan 2% högre. Hur går det till?

Anonym sa...

TemptationX har mindre segel och tyngre båt än standard mätbrevet för X-34.
// Jonas TemptationX

Anders Nilsson sa...

Som med de flesta båtar.
Patrik Jenemark har använt tabellvärdet på sin.
Det är så det är med SRS och den skillnaden tycker både Blur-Peter och SRS-kommittén är OK.
Det är väl bara för Patrik att träna lite. ;-)
Vill man kappsegla så är det bara att skicka in sina segelmått så gör det stor skillnad. Väger man sen båten eller hittar på en rimlig vikt så hjälper det också till.

Anonym sa...

"Hittar på" en rimlig vikt - är det så SRS fungerar - sjukt!

Anders Nilsson sa...

Uppskatta en vikt är väl bättre sätt att uttrycka sig på än hitta på.
Det är ju bara SRSv som kräver att den är verifierad av mätman.
Intressant är att kolla på First 35 deltagarna på Marstrand Big Boat regattan. Kjell Widmark som har en verifierad vikt är också den med lägst vikt och högst SRS tal.
Här fick jag till mig en idé från en SRS-seglare som tyckte att en regel som borde gälla är att fanns det en båttyp med verifierad vikt så får ingen annan ha en högre vikt om den inte är verifierat högre.

Anonym sa...

Min båtvikt är verifierad av mätman !!

// Jonas TemptationX

Anders Nilsson sa...

Jag menade inte att det var något fel begånget av dig Jonas med mitt exempel.
Jag utgår alltid ifrån att vi följer reglerna i mina resonemang.

Blur sa...

SRS fyller sitt sygte. Att samla många båtar. Det visar väl även era lokala seglingar. Som näset Runt?

Sedan är det mycket teorisnack. Att samma båttyp skiljer lite i tal gör nästan aldrig skillnad när de seglar mot varandra. Resultaten i SRS blir samma som scratch. Kolla gärna Kjells tider mot de andra First 35:orna på:

http://www.blur.se/mbbr/

Det är förresten ett ganska bra exempel på att riktigt bra båtar kan segla mot varandra utan tjafs. Under SRS. Läs gärna seglarnas kommentarer. Inte en enda seglare (av 59 som svarat på enkäten) hade synpunkter på SRS.

Och det är ju ganska mycket roligare med 37 båtar i en klass än att segla i en klass mot 2 andra???

Men var och en blir ju lycklig på sitt sätt.

Anders Nilsson sa...

Vi kommer gärna upp och kör i Marstrand verkar ha varit hur bra som hellst. Kjell som var där tyckte det var kanonfint. Vi har redan i gänget ombord börjat diskutera nästa år. Blir nog så att vi kör efter tre regler 2013.
SRS fyller sitt syfte. Att SRS skulle vara sämre än någon annan regel är inte anledningen till att vi valde att köra efter DH i år. Som jag har sagt nu hundra gånger så var det för att försöka få över de danska seglarna (som inte gillade SRS time-on-time och de stora löben med för olika båtar i). Det verkar ju inte vara anledningen eller hur?
Som jag sagt tidigare så tror jag inte mätreglerna gör det mer eller mindre roligt. De svenska seglarna löser DH-brev är med i Danmark inte för att DH är rättvisaste regeln i världen utan för att det är där seglarna är.
Din tidigare IRC kampanj är väl ett exempel. Det räcker inte med regeln för att det ska bli kul och dra folk.