söndag 28 oktober 2012

Dehler 38 - Hanse fortsätter att dra ner på sportigheten

Från att ha haft ambitionen med att öka sportigheten med de SimonisVoogd ritade Dehler 34SV och Dehler 44SV fortsätter Hanse nu att dra ner på både kvalitet och sportighet på Dehler varumärket.
De J/V ritade båtarna Dehler 32 och Dehler 41 har inte attraherat kappseglarna i samma omfattning som tidigare modeller. De tidigare J/V ritade eller de SV designade båtarna var performance cruisers med möjlighet att ta upp kampen med First, Grand Soleil, Arcona och X-Yachts på kappseglingarna. Båtar med brett användningsområde.
Båtarna har också blivit av med sina tidigare så välgjorda träinredningar och har idag bara mahognyliknande laminat. Däcksutrustningarna är också mindre påkostade och nerdimensionerade när det kommer till vinschstorlekar etc. Kölar i järn med bulb i järn håller också ner kostnaderna. En köl byggd i två delar med fena i järn med blybulb är naturligtvis en helt annan kostnad.

Nya Dehler 38 gissade jag skulle få en kölvikt på 2600kg. Nu när modellen presenteras kör man in en kölvikt på 2000kg och drar ner på segelytan istället. Billigt att bygga men inte heller den här tror jag kommer att attrahera kappseglarna.
Strax innan konkursen då Hanse tog över gjordes en Dehler 38 i samarbete med Sydafrikanska Pacer Yachts. Båten, i grunden en SimonisVoogd ritad Pacer 376, byggdes på "Dehlersätt" med däck och skrov hoplaminerade och kvaliteten på inredningen höjdes. Samtidigt fanns det en SimonisVoogd ritad 40-fotare på ritbordet men som nu Pacer bygger på Dehlervis i Sydafrika.
Den begaganade Dehler 38an  finns för övrigt till salu http://www.antipode-yachts.com/used-boat/DEHLER-38-R-second-hand-PACER/496.html
Pacer 400 betydligt racigare än J/V designade Dehler 41 med mindre våt yta och lättare byggd. skulle vara kul om någon kom norrut.

Peter Gustafsson på Blur.se undrade hur många stjärnor Dehler 38 får av folk. Max 2 stjärnor av mig och det får de för den fantastiska toalett de gjort på Dehler 38an. Inget för mig.

4 kommentarer:

Joakim sa...

hargSkillnaden mellan Dehler 38 och XP38 är inte stor. Competition kommer troligen ha GPH runt 590. Altså den är lite sportligare en 34/35.

Anders Nilsson sa...

XP38ans sportköl väger 2470kg. Nog gör det stor skillnad på 2.4m djup jmf med 2000kg att få 470kg till.
88sqm krysställ jmf 82sqm.

Här är uppmätta vikter och de skiljer en del också.

XP38 Soldier Blue
Jeppesen
11.58m
10.36m
3.70m
2.4m
7015kg
2470kg

Dehler 38an lär nog bli ännu tyngre än vad de uppgett.

Joakim sa...

Den finska XP38 (2,1 m) väger 7221 kg och RM är 161, men ändå GPH 588.
http://www.avomeripurjehtijat.fi/mittakirjat/L11514.pdf

Enligt "Sail Plan" från dehler.com borde Dehler 38 Competition ha 172 RM och väga 6600 kg. Den blir troligen tyngre (liksom XP38 blev), men kanske inte över 7200 kg.

Anders Nilsson sa...

Sjömans bilder på modellen ser för ögat mycket roligare ut än de rendings som Bäversjö skickade. Lite högre kolmast än de har aviserat hade nog gjort susen.
http://www.sjomanyachting.se/