torsdag 31 januari 2013

BOOT Dusseldorf 2013 - Dehler 38 ur ett cruisingperspektiv

Dehler visade upp sin Dehler 38 för första gången på årets BOOT Dusseldorf. Båten som ställdes var cruisingvarianten. Båten byggs också i en Competetion modell med djup köl och mer segel.
Jag hade här tänkt att kommentera båten ur ett cruising perspektiv eftersom jag tycker att en Competetion modell kräver att den är vägd som den då är byggd. 

Skrovet som sådant känns betydligt roligare än Dehler 41. I aktern skiljer det mycket vad gäller våt yta. Maxbredden följerbåten bakåt men båten har en indragen vattenlinje. Jag tror att det går att segla henne med förhållande vis lite segel även i lättare vind. Tycker man att det är jobbigt med segel på kryssning så kanske det fungerar med bara fock ändå. Båten väger 7400kg som den var byggd till mässan. Avsevärt mycket tyngre än vad Competition är utlovad till 6600kg. Var plockar man 800kg på en båt?
Överbyggnaden är bred med förhållandevis smala skarndäck. Mycket blanka ytor blir det och ska man cruisingsegla så ska det vara säkert på däck och inte bara innervolym tycker jag.
Sittbrunnen går att utrusta med fast bord, kartplotter och dynor. Det finns nu plats för instrument på ytan framför rorsman och det underlättar navigering. Båten var utrustad med dubbla rattar. Inga båtar på mässan som hade dubbla rattar hade lyckats få till en distinkt styrning inte heller Dehlern.
Däcksövergången från sittbrunnen var utlagd och här var skarndäck ännu mindre. Ska man kliva upp på däck från sittbrunn så är det ett rejält kliv om man inte ska gå på blanka gelcoat ytor igen. Detta är bästa sittytan när man seglar på kryss och halvvind. Jag upplevde den för lång fär att vara bekväm.
Förpiken kan skämma bort vem som hellst. Inuti är det inte bara en bobåt utan den fungerar även vid segling.
Cruisingssegla likställs ofta med att bo i båt vilket jag tycker är ett missförstånd. För mig ska även en cruisingbåt funkera till havs. Det känns som om Dehler 38 kommer att göra det. Ordentligt med skåp så det går att styva undan så det blir säkert att vara nere i båten.
Skåpen var väl inredda, genomtänkta och djupa. Inga grejer riskerar att trilla ut även ute till havs.
Babords akterkoj nås genom duschutrymmet och toaletten gick att stänga särskilt. Positvt överraskad av den här lösningen. Betydligt bättre än att ha toa och dusch framme i båten som skulle kunna vara alternativet.

Toan finns bakom dörren och dusch och handfat i ett eget utrymme. Återkommer till detta.

Som helhet väl genomtänkt inuti som bobåt och den fungerar även under cruisingsegling inuti
För mycket fokus på att skapa innervolym och däcket har fått ta den kompromissen. Däckets design har för mycket kompromisser för en familj som cruisingseglar tycker jag. J/V har missat här.
Skrovet ser betydligt roligare ut än Dehler 41 med smalare vattenlinje och utlagt i däckshöjd. Kölen var en märklig historia ungefär som de gjort på Dehler 35 när de satte på Hansekölen.
Kölen på Dehler 38. Ska det se ut så här på en cruisingbåt? Det tycker inte jag. Det spelar ingen roll hur mycket "båt" man får för pengarna så ska inte en köl se ut så här. J/V?

Competition lär få en helt annan köldesign, lätta skott i sandwich, Pauger kolmast, ingen teak på rufftak och sitbbrunn, extra hög rigg med mer segel etc. Man pratar även om en racing variant som får en inredning för racing och ett fackverk i aluminiumrör för att byggas extra lätt.
Ska bli kul att se en sån.

Inga kommentarer: