torsdag 14 november 2013

Strömningssimulering över "deck joints" - Far East 31r

När jag först såg den här designen tänkte jag att det kanske för att snabbare få bort vattnet från däck men så var det inte. FB inbedded går tyvärr inte att justera i storlek så det ser inte helt OK ut men kolla.

4 kommentarer:

Anders B sa...

Strömningstekniskt förstås helt rätt. Gör att strömning "rundar" relingen och den turbulenta avlösningen vid den på en normal båt skarpa relingen undviks. Brädan hjälper till att leda runt luften så att den sveper ner över däck. I början på 70-talet höll Kockums på med såna här ideer för att minska bromsverkan från dom höga fyrkantiga överbyggnaderna på supertankers. Då blev det inte realiserat. PS kan du inte ta bort det där att man ska visa att man inte är en robot?

Johan sa...

Det gäller dock att gastarna på railen har aerodynamisk kroppsform och klädsel.

Anders B sa...

... och inte fäller in sina änglavingar helt och hållet. Tryckåtervinning är vad som gäller!

Gian Pinotti sa...

Flygindustrin har använt liknande i många år för att leda luften. En modern vinge har ju klaffar i bakkanten som är delade för att leda luften för att inte få avlösningar på ovansidan och i framkanten av vingen sitter det liknande för att leda luften så att det går att öka anfallsvinkeln utan att vingen stålar vid låga hastigheter. En segelbåt är en mardröm vad gäller luftmotstånd.
Runda vant, tjocka Dynema eller PBO. Det har funnits profilerade stag. Om man sätter en vridbar profil på ett vant, och gör den kontrollerbar. När börjar den då råknas in i segelytan?
Janne