fredag 31 januari 2014

Seascape 27 intar Scandinavien - första svenska båten till Malmö


Ett fantastiskt intressant koncept som just nu känns helt rätt är Seascape 27. Trailerbart, lanseras som Offshore One-Design, hanterbar med rullbar hårdvindsfock, Code för halvind, lätt, kolfibermast och kolbom, fathead men framför allt har de fått igång försäljningen. Över 50 båtar är redan sålda med några på tyska kusten en i Danmark, två i Norge och nu alltså även en i Malmö
 Peke för gennakersegling. Många lösningar är hämtade från Mini650 dock inte peket som är utskjutbart och går in i förpiken.
 Kraftiga slag på sidan ger trots moderat bredd en "stor" båt på måtten.
 En kanske onödigt komplicerad lösning med brunn för utombordaren mitt i sittbrunnen. Tänker man däremot att man ska kunna ta sig hem i dyning när vinden dött så är det klart en poäng.
 Okomplicerad däckslayout. Fockens inhaul funderar man på att ha fast i entypsregeln. Onödigt tycker jag.
 Kolfibermasten står på taket och kan enkelt resas för hand.
I maststöttan sitter också cylindern som viker kölen bakåt.
 Elpanelen är placerad under nergångsluckan. Jag tycker det verkar något utsatt och kräver nog ett extra skydd för att inte ärga ihop på kort tid. Av det man kan se av båten inuti så verkar de hålla en hög kvalitet. Snygga sammanfogningar och fina ytor.
Spartansk men en riktig toalett ombord.
Masten i kolfiber är lindad och av tjeckiskt? fabrikat. Seglet på mässbåten var gjort i One-Sails senaste duk 4T Forte. Ingen film typ 3Di från North. Spridarna kraftigt bakåtvinklade, innervanten inflyttade så man rör sig lätt från sittbrunn och framåt.
Riggningen är särskilt intressant. Många av moderna idéer för säker och lätthanterbar segling. Hårdvindsfocken är ett bra exempel. Den hissas på en egen kabel bakom den stora focken. Den stora focken sitter kvar och behöver inte skiftas.
Fat head stor ger stor yta på undanvinden och en trimbar båt på kryss. Codesegel för att blåsa på för halvvind och gennaker som passar en planande båts skärningsvinklar.

17 kommentarer:

Pelle sa...

Får man vara nyfiken på vem?

Anders Nilsson sa...

Jag vet bara att den första gick till Malmö.
Jag fick reda på av tyske agenten på Dusseldorfmässan att Salonagänget skulle börja sälja i Sverige. De har satt upp en hemsida med information och kontaktuppgifter:

www.seascapenordic.se

Anonym sa...

Kul. Både Seascape 18 och 27 verkar vara väldigt fina båtar. Om inte Mini vore så perfekt så kanske det hade blivit en SC18 :)
/Leino

Anonym sa...

Nu slant jag visst på tangenterna.. SS för seascape skulle jag ju skriva..

Anders Nilsson sa...

Har Malmös Miniseglare mjuknat? ;-)
Seascape saknar ju vattenbarlast, canting keel, daggerboards, boomerangspridare etc.

Blur sa...

Jag har lovat att inte säga vem som skall segla den (ännu), men första Svenska båten landar inom kort för att visas på Stockholmsmässan.

Sedan skall den till hemmahamnen Malmö. Provsegling står på agendan

Anders Nilsson sa...

:-)

Anonym sa...

Patetiskt kommentar Peter Gustafsson.

Anders Nilsson sa...

Anonym - onödigt

Anonym sa...

Ss18 har iallafall skitkort vattenlinje. :-D /Leino

Anders Nilsson sa...

Ha ha
Det senaste är då att vattenlinjen ska vara kort. :-)

Hansen sa...

Vad kostar ensådanadär båt?

Anonym sa...

När man ligger upp och ner.. håller kolven kölen på plats då eller kommer den som en fällkniv och gör det omöjligt att resa båten?

By the way... Danmark har nu beställt 7 J70! It's rolling! (ingen offshore-båt men mul entyp!)

Själv väntar jag på POGO 3...

Anonym sa...

Låter lovande, hoppas du seglar i södra Sverige Anonym :)
/Leino

Anders Nilsson sa...

Coolt - är den beställd?

Unknown sa...

Mattias Gustafsson på Gransegel kommer att segla en båt proffisionellt och bli ansvarig för denna klass segelutveckling inom vår Segelmakeri grupp. mattias@gransegel.com

Anonym sa...

Jumboplatsen på Charleston race week 2014.