fredag 2 januari 2015

Regel 49.2 - Hur burkar ni egentligen? Lyfter besättningen på rumpan? Kanske dags att ta sig en funderare på hur.

Det behövs verkligen ett klargörande vad som gäller för båtar med dubbla mantåg när det gäller burkningsteknik. Sailing World lär ut hur vi ska burka effektivare men detta är nog inte helt enligt regelboken.

Under ORC World Championship 2014 i Kiel så blev en båt SWE88 diskad  i race 4 för att de burkade otillåtet. En besättningsman bedömdes inte sitta på däcket. 
Gör alla i besättningen det?

Allt handlade om regeltexten i regel 49.1 och 49.2 som är intressant att diskutera.

Så här är den svenska regeltexten:

49 BESÄTTNINGENS PLACERING, MANTÅG 

49.1 En tävlande får inte använda någon annan anordning avsedd för att hålla kroppen utanför båten än förstyvnader, som bärs under låren, och hängstroppar.

49.2 Om mantåg krävs i klassreglerna eller seglingsföreskrifterna ska de vara spända och de tävlande får inte placera någon del av bålen utanför mantågen utom kortvarigt för att utföra en nödvändig uppgift. På båtar utrustade med övre och nedre mantåg får en tävlande, som sitter på däcket vänd utåt med midjan innanför nedre mantåget, ha övre delen av kroppen utanför övre mantåget. Om klassreglerna inte anger mantågets material eller minimidiameter ska de överensstämma med motsvarande regler i ISAFs havskappseglingsregler, ISAF Offshore Special Regulations.

ISAFs anmärkning: ISAF Offshore Special Regulations finns på ISAFs hemsida.

Här är Facts found i protesten:

Facts Found
SWE 88s crew was hiking with bodies outboard and their upper bodies between the upper an lower lifelines. One member of SWE 88s crew was hiking with his or her upper body hanging over the lower lifeline with his or her buttocks off the deck.

I Protest #12 under VM så diskvalificerade juryn SWE 88 i race 4 för att en besättningsman inte satt på däcket.

Conclusions and Rules that apply 

The jury is convinced by the evidence that a competitor was hiking facing outboard with his or her body between the lifelines while not sitting on the deck, in contravention of Rule 49.2.

Den utdömda burkningstekniken som gänget i Kiel använde liknar tekniken i bilderna nedan. 

Är det dags att tänka om?

Lär Sailing world i dagsläget ut olaglig teknik?
http://www.sailingworld.com/how-to/harder-hiking-better-results?src=soc&dom=fb

Är översta bilden okej men inte det här? Vart går gränsen?
Vad säger ni?

Det diskuteras på regelsiten redan 2011 men vad gäller nu: http://rrsstudy.blogspot.se/2011/11/hiking-and-rule-492.html

21 kommentarer:

Leif E. sa...

Det verkar väl helt klart att baken skall vara i kontakt med däcket. Om mantåget brister (som det gjorde på en av båtarna under ORCi VM i KIel) och folk hamnar i vattnet så är det ju inte snabbt heller och klart olämpligt ur säkerhetssynpunkt. Att dessutom hänga baken utanför för toalettbestyr (som visades på TV4 filmen från Gotland Runt får några år sedan) är klart regelbrott, men de hade ju ingen toalett ombord... (också regelbrott).
Totalseger blev det ju ändå.

Anders Nilsson sa...

Helt klart är det faktiskt inte.
Det finns ingen definition av att sitta.

Till saken hör att juryn var inte enig i fallet SWE88.
Det var en tysk tolkning som rådde och den kom från Kieler Woche tidigare på året. Den inblandade tyska båten hade då blivit diskade.

Själv tycker jag att man ska fundera över Regel 49.1 som jag tycker säger att du får inte använda mantåget som hjälpmedel att burka. Eller har jag fel?

Leif E. sa...

Att sitta på däck som regeln säger innebär ju inte att man sitter på relingen eller att besättningen har baken i luften hängandes på mantåget. Det borde innebära att man har kontakt med däcket. Jag tycker nog ändå att det är helt klart vad som är tillåtet och även att det är en vettig regel. Av intresse vore också att veta var ORCi lägger besättningsvikten när man räknar på dess inverkan på det rätande momentet. Besättningsvikten har ju stor inverkan på mättalet men hävarmens längd för beräkning av besättningsvikten inverkan framgår vad jag kan se inte av mätbreven men ingår säkert i formeln

Peter Kross sa...

det finns ju klasser där man kallar mantågen för "hiking lines" som Melges 24 för att kringgå på så sätt 49.2.

Anders Nilsson sa...

@Leif
Läser man texten så står det inte att man måste sitta på däcket.

"På båtar utrustade med övre och nedre mantåg får en tävlande, som sitter på däcket vänd utåt med midjan innanför nedre mantåget, ha övre delen av kroppen utanför övre mantåget."

Andemeningen med texten är att förklara att man får ha kroppen utanför övre mantåget när man sitter och burkar.
Det är för att undvika att få folk som står upp och till exempel håller ut lovartsgajen när man kör flying spinnaker lutar sig för långt ut.

Mikael Vesala sa...

Det retar mig ordentligt om Melges 24 kommer undan med att hänga i banden genom en skrivning i klassregeln. Så länge de får fulhänga så bör det vara tillåtet att ha lika slaka undre mantåg på mantågsbåtar. Eller så bör undantag göras som förhindrar M24 att hänga som dom gör på SRS-tävlingar. Rätt ska vara rätt.

Anders Nilsson sa...

SRS kräver ju inte mantåg så då kan man hänga hur man vill förutsatt att man inte bryter mot Regel 49.1.
Det är när man kör efter ISAF Cat 3 och högre som det krävs eller av en klassregel.
Melges klassregel är väl överordnad regel 49.

Peter Kross sa...

Det är väl ingen respitregel utan som Andreas skriver ISAF CAT 3 eller lägre som kräver mantåg.
Melges 24 har i och med klassregeln skriver om KSR49 inget mantåg och placering tillåter ändå att hänger i mantågen. Därför är det upp till respitregel att ta hänsyn till det. Jag är något tveksam om det finns mätregler som tar hänsyn till att man har tillåtelse att hänga i mantågen. Då Melges 24 enligt klassregel inte har mantåg så undra jag om och hur det blir om en Melges 24 delta i en Cat3 segling?

Anders Nilsson sa...

Melges 24 är bland det roligaste jag seglat och jag ser det som hypotetiskt att någon skulle köra ISAF Cat 3 race med en Melges.
Den ska köras som den sportbåt den är och stabiliteten på Melges 24 gör det ändå inte möjligt att vara med.

Limit of positiv e stability / Stab.Index 101,2° / 92,6

Anders Nilsson sa...

Jag hade fel när jag skrev att man kan burka hur man vill i SRS.
SRS klassregel säger faktiskt:

C.1.1 REGLER
a) KSR 49.2 – Besättningens placering
Texten i KSR 49.2 utgår och ersätts med:
Om en båt har mantåg ska mantågen vara spända och de tävlande får inte placera någon del av bålen utanför mantågen utom kortvarigt för att utföra en nödvändig uppgift. På båtar utrustade med övre och nedre mantåg får en tävlande, som sitter på däcket vänd utåt med midjan innanför nedre mantåget, ha övre delen av kroppen utanför övre mantåget.

Man kan ju då undra vad det betyder för en Melges 24.

Anders Nilsson sa...

Regel 49.1 Q&A ISAF

http://www.sailing.org/tools/documents/QA2014.016L004-[17997].pdf

Anders Nilsson sa...

Regel 49.2 angående spända mantåg:

http://www.sailing.org/tools/documents/QA2014.013M007-[17126].pdf

Peter Kross sa...

kan det vara så enkelt att även i OSR har påtryckningar att kunna burka påverkat att det kan seglas med slacka mantåg?

Anders Nilsson sa...

Jag tror det är så att det är inte möjligt att spänna både det övre och det undre lika. OSR har nog anpassats till verkligheten.
Regelboken ligger efter när det gäller vad som är spända och det är väldigt svagt.
Jag tror det måste till en definition i enlighet med vad ISAF skriver som förslag.
Som ORCi-arrangör eller om man använder OSR bör segelföreskrifterna skrivas i enlighet med förslaget från Q&A ISAF.

JIMMY sa...

Melges 24 har inget mantåg per definition, varken i båtens egna klassregler, OSR eller i SRS. Det innebär att rorsman får burka ut mellan linorna (linorna är ju normalt neddragna vid rorsmans position) och övrig besättning kan hänga som fällknivar i båtens "hiking lines" utan att "sitta" på däck. Detta speglas också i båtens respittal. En båt utan mantåg uppfyller inte OSR cat 4 och uppåt.

Anders Nilsson sa...

Melges 24 var inte caset utan det är ett special fall.
Båtar med dubbla mantåg där seglarna hänger över mantåget som seglar efter SRS, ORCi, IRC har bara regelboken att följa.
Sitta på däck med lodrät bål och spända mantåg är det som är tillåtet?
ISAF Cat 3 definitionen har för lösa mantåg om inte seglingsföreskrifterna särskilt beskriver det som tillåtet. Det behövs ett uttalande från regelkommittén.

Pelle sa...

Hur blir det i SRS?
Får klassbåtar burka i enlighet med klassregeln och vi andra enligt regelboken.

Anonym sa...

Självklart måste väl klassbåtar få "burka" enl klassregel; ska ex H-båt och 606 inte få hänga??

Anders Nilsson sa...

Det är ju inte de vi pratar om. De får ju hänga enligt regelboken läs 49.1.
Hur är till exempel X-35, Farr 30, X-99 klassregler skrivna?

Anonym sa...

Anders, var nu inte putt för att din besättning är lat och otränad. Låt grabbana burka:-) /Ola

Anders Nilsson sa...

Det är tråkigt att bli diskad när man gör som alla andra.
Efter ORCi World Championship så har vi, MSS, tagit upp frågan med SSF regelkommitté.
Vi får se om de kommer fram till samma slutsats som den internationella juryn på VM.
Vi och många med oss har ju trott att ISAF Cat 3 definitionen på spända mantåg är ok. Det visar det sig ju att det inte är. Mantågen ska vara hårdare spända om inte seglingsföreskrifterna säger något annat.