torsdag 22 januari 2015

Team Pro4u bygger om First 36.7 Malin inför säsongen

Själv tycker jag Malin verkar vilja vara en Dehler 34SV. ;-)

Akterskeppet öppnas upp och lättas.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hittar inget om varför de bygger om, är det för vikt eller utrymme? Ett par kilo mindre där kvittar väl. Imponerande att de har koll på kölprofiler, roderprofiler, fairings, finish mm sådant som verkligen spelar stor roll.

Anders Nilsson sa...

Det är ganska många kilo som kan plockas bort i aktern. Att lätta ändskeppen är viktigt för pitchen.
Det är stuvbänkarna bak som väger en del. De tar ju plats vid slag när besättningen ska över. På First 36.7 sitter storskotaren bakom rorsman.
Tittar du på den här bilden så ser du skillnaden tydligare:
https://swe88.files.wordpress.com/2015/01/img_0062.jpg

Pelle sa...

Riktigt vikt i ändskeppen är en dödssynd.

Anonym sa...

Hur matchar ni det i Grynet?

Anders Nilsson sa...

Vår Dehler har akterboxarna som extra utrustning så den behöver vi inte såga i för att ta bort.
Vi har dem bara på när vi semesterseglar.
Vi planerar att taa det ett steg till - återkommer om det.

Anonym sa...

Var en Arcona som fått ny köl och blivit världens snabbaste. Har First 36.7 en bra köl?

Anders Nilsson sa...

Intressant fråga - Jag gjorde ett nytt inlägg där det går att fortsätta på spåret med bilder på kölen:
http://sundetregatta.blogspot.se/2015/01/har-first-367-en-bra-kol.html

Anders Nilsson sa...

Hela storyn på Team Pro4u hemsida:
https://swe88.wordpress.com/2015/03/01/tankarna-bakom-vara-ombyggnader/