söndag 8 februari 2015

Hur startar ni?

Att pinga linjen är något som inte vi har hållit på med utan vi har kört starterna som vi gör i Laser. Håll koll på tiden, gasa med över och se till att inte synas med en enslinje om det är möjligt för att bedöma avståndet. Vi känner att ska vi fixa att utveckla starttekniken så behöver vi också något hjälpmedel.

Det vi skulle vilja ha är en enkel väg att få till linjen med funktioner som distans till linjen och tid kvar till linjen med max fart eller liknande.
Jag vet att en del har en gubbe nere i båten med Expeditionmjukvara på PC men det är vi inte ute efter. Vi vill köra med alla uppe på däck.



Velocitek ProStart är ett enkelt instrument som blir ett stand alone instrument. Har hört gott om det förutom att batterierna går åt.

Jag står i valet och kvalet hur pass avancerat vi ska ta det. Jag har tidigare kollat på Nexus Race box. Är det någon som använder den?
Vi har äntligen fått till loggens kalibrering på vårt Nexus NX2 så det kanske skulle funka att köra Race box.
Funktionerna i racebox:
  • Starting line bias 
  • Polar Boat Speed 
  • Target Boat Speed 
  • Time to start line in seconds 
  • Time to Burn Meters to start line 
  • Feet to start line 
  • Boat Lengths to start line 
  • The optimum apparent wind angle 
  • The optimum true wind angle
Finns det andra alternativ?

11 kommentarer:

Hermod sa...

Hei

Jeg har racebox i min 34 SV og den fungerer ganske bra, men er ikke helt fornøyd. Du må konfigurere display til å vise data, og det er kun i de små tallene på mine XL maste instrumenter og på Multi. Jeg har også iRegatta pro som er en bra App for iPhone/iPad. Elvstrom har også en Starter App (gratis)

Peter Kross sa...

Vi kör med elvström starter app på iphone och/eller iregatta på en tap2. Billigt och dyger för oss. Starterna har blivit betydligt bättre.

Anders Nilsson sa...

Jag har också fått många som tipsar om Velocitek ProStart.
Jag fick lite mina fördomar om Racebox bekräftade av Hermod. Jag läste manualen men det verkar kladdigt att få till.

Jonas Jemt sa...

Sådana manicker klassas som doping;)

Blur sa...

Prostart är enkel att hantera och funkar mycket bra i mindre båtar. Jag tror många nya appar ger helt ok noggrannhet.

På större båtar, där timing till linjen är viktigt, så vill man ha en korrekt "Time to Burn". Då har vi bra erfarenhet av Expedition tillsammans med Ventus som lyfter fram de viktigaste nuffrorna på en iPad eller liknande.

http://www.ventusnavigation.com

Snacket på stan är att Racebox är lite meckig. Men funkar säkert fint om man lägger ner tiden.

Anonym sa...

Också en alternativ:
http://www.panbo.com/archives/2014/12/garmin_start_guidance_a_sail_racing_winner.html

Anders Nilsson sa...

Intressant. Jag hittar dock inget på deras hemsida. Verkar vara en framtida grej.

Peter Kross sa...

tydligen en uppdatering...

http://www.seilmagasinet.no/id/41556

Anders Nilsson sa...

Plottern måste i så fall väl vara uppe på däck.
De påstår vidare att det är bara att uppgradera produkterna nedan men funkar de på NMEA 0183?

Programvareoppdateringen støtter produktene i GPSMAP 8000, 7400/7600, 8x0/10x0-serien.

Unknown sa...

Kört Prostart i några år nu. Mycket enkel, tydlig och bra. Förstår inte Peters kommentar om "bra för mindre båtar" men mina 33 fot kanske kvalar in där... Precisionen mycket bra. Varför skulle den vara sämre än Expidition? Tror jag inte på.

Anonym sa...

Fråga till unknown ovan:
Har du använt Expedition?
Har själv använt båda manickerna och enkelheten i en prostart fungerar bra om man är få i båten och har bra koll på båtens egenskaper.
Har du (som Blur m fl)en eller flera "över" i en startsituation så kan Exp ge dig mer info som kan vara bra att ha. En större tyngre båt är "komplexare" att få fart på! Lägg där till 20-30 båtar till på linjen med duktiga seglare ombord...
Det är skillnad på bra start och bäst start!!