måndag 4 maj 2015

SRS 1,287 - sänkt 0,7% för oss i år

Man kan ju undra om inte North Sails Henrik Ottosson lurat oss. Han lovade att vi skulle få ett snabbare storsegel men enligt SRS fick vi ett långsammare.
Jag tänkte att nu får vi höjt igen i SRS när jag körde ORCi testbreven i vintras. Så har det varit fast vi enligt ORCi ska gå långsammare så har vi fått höjt SRS två år i rad. Den här gången känns det som om det kanske vore befogat med ett 1,7 m2 större storsegel jämfört med det gamla storseglet.
Nu när vi nu fått en snabbare båt enligt ORCi så går vi långsammare enligt SRS.
Vi fick höjt när vi kortade E-måttet och ökade roachen(2010), sen fick vi höjt igen när vi kapade toppen(på samma segel) 2014 och nu när storseglet är 1.7m2 större så får vi sänkt. Jag har gått igenom alla måtten flera gånger och det är rätt.
Jag måste säga att ORCi följer i alla fall min logik och det fungerar precis tvärtom. I fallet med utbyggd akterrunda och kortare E så var det ganska lika enligt ORCi.
Nedan visar jag hur olika storseglen ser ut. Observera att det är bilder från testkörning innan seglen tillverkades så måtten kan skilja något mot de slutgiltiga i mätbreven.

 P=14.54 och E=4,70 2015
P=13:91 och E=4,38 2014 (Mast och bom är kortade, i enlighet med P och E, på bilden men så var det inte i verkligheten)

Vad tror ni? Har Henrik lurat oss? 

22 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skiljer er och Delta mot övriga? Ni ligger ju fortfarande högt i förhållande till de andra.

Anders Nilsson sa...

Ja, vi ligger högst av alla. De andra har av någon anledning tyngre båtar. Dehlta och Grynet väger på några kilo lika om man kompenserar för Dehltas lättare kolfibermast.
De andra har fock och det ger ca 1.35% lägre. Jag tycker nog vi har ett Ok nu men det har varit något tokigt i fjol.

Pelle sa...

Varför kapade ni toppen?

Rikard sa...

Om jag inte minns fel, så har du inga backstag i år; det ger ett lägre SRS i sig.

Anders Nilsson sa...

Ja, det är sant. Det är naturligtvis också frågan om backstagen gör någon nytta på den typen av mast med svepta spridare som vi har. Borde nog inte kosta något.
NS genuan är också större ca 1.5m2. Jag tycker att det är märkligt att ca 3m2 mer segel ger 0.7 lägre SRS än ett mindre storsegel med kapad topp.
Jag är ok med 1,287 jämfört med de övriga Dehler 34SV men fjolårets SRS kan inte varit rätt bedömt.

Unknown sa...

SRS är och kommer förbli en till del subjektiv och hemlig bedömningsregel - det är det som möjliggör dess enkelhet. Det är nog så att ni hade för högt 2014 och det har SRS-komitten nu justerat (utöver backstagsjustering). Även jag har erfarenhet av helt ologiska förändringar / avsaknad av förändring. Vi får nog gilla läget i SRS och lägga seriösa optimeringstankar på våra ORCi-satsningar.

Anders Nilsson sa...

Nä, det är inte justerat av SRS-kommittén.
Det är vi som köpt ett nytt storsegel.

Anders Nilsson sa...

Nä, det är inte justerat av SRS-kommittén.
Det är vi som köpt ett nytt storsegel.

Joakim sa...

Varför hade du backstag om du anser, att dom gör ingen nytta?

Johan sa...

Ni kanske är del i en allmän trend om sänkt respittal/SRS för 2015. Ganska många båttyper har fått sänkt respittal, i vart fall de som jag hanterar vid uppläggning av startlistor för torsdagseglingar och trimcupen, tex H-båt, express, X-99, X-35 mfl. Dock inte X-37...

Anders Nilsson sa...

Vi upptäckte att ju mindre vi använde dem desto bättre gick det.
Vi ställde om riggen efter Henrik Ottossons principer för att se om vi fick hem förstaget. Dock med gamla storseglet.
Första racet helt utan var Pantaenius Big Boat i Rungsted. För att kunna ta bort dem så krävdes en annan storsegeldesign. Det fick vi levererat sent i oktober. Vi var ute och testseglade med det i november.
Vi har en del fine tuning kvar men det känns rätt.

Anonym sa...

Hade du 1,35!! förra året och nu sänkt 0,7!!! t 1,28???
Du menar nog 0,07??

Anders Nilsson sa...

Naturligtvis - en nolla missad

Anonym sa...

Ska vi vara sådana så är det sänkt från 1,987. Ditt o,07 ger 1,357. Jag misstänker att de hade 1,294 innan och sänkt med 0,007!

Anders Nilsson sa...

Nä, det var %-tecknet som saknades. ;-)

anonym sa...

% ? I förhållande till vad?

Blur sa...

Du har sänkt från 1.294 till 1.287 dvs 0.007 eller -0.54% vilket väl är "vingelmån".

Du har lite större ytor på stor och fock.
Du har skippat backstag och har 3 i stället för 4 försegel.

Ganska rimligt. 4 försegel kostar en del.

Anders Nilsson sa...

Jag tycker att en "toppkapning" av storseglet ger ett höjt SRS är orimligt.

Blur sa...

Fast det är ju inte jämförbara konfigurationer i övrigt.

Om du lägger i en genua till och sätter på backstagen igen så kommer du sannolikt att få ett högre SRS i år beroende på mer segelyta.

"Normalbåten" har kanske 5 för/undanvindssegel. Du hade 7 förra året. Så klart märks det på mätetalet.

Anders Nilsson sa...

Vi hade backstag även 2010-2013 men storseglet hade då en topp. 2014 kapade vi toppen och fick höjt.
2015 så har vi 3m2 till, inga backstag och ett segel mindre med och får sänkt.
ORCi bedömer det tvärtom.
Jag tycker det är en rimlig skillnad nu mot de övriga Dehler 34SV.
Som breddregel må vara hänt att man hittat på att 3 segel stuvade är långsammare än 5. ;-)

Unknown sa...

Nu blir ni livsfaliga

Peter Kross sa...

Vi har fått höjt med 1/1000. Det är det som kommer göra skillnaden! Nää, det kommer väl inte påverkar något. Det ändades var att vi nu slänger ut batteriet igen. Jag fick igång min solcellsdriven Speedmaster och då behöver jag inget batteri ombord.
Batteriet ingår i vikten och då är det intressant vad som påverkar prestanda utöver det när man har ett batteri ombord. (i vårt fall var det ett MC-batteri). Det finns ju inget avdrag/tillägg för t.ex. värmare, ugn, mm.