tisdag 23 juni 2015

Grynet - ljusinsläppen fixade för evigt

En otroligt irriterande grej på min Dehler 34SV har varit ljusinsläppen i rufftaket. Efter 2 år så började de läcka och jag har sen från och till varit tvungen att fixa dem.
En läckande båt kan man ju inte ha och i år fick det bli en ände på läckande fönster. 

Det största jobbet var att få bort fönsterna och all tätningsmassa.
 Efter ca 20 timmar var det ok rent.

 Efter att fått bort fönster och tätningsmassa så gällde det att passa till divinylcell som distansmaterial och för att ha något att plasta mot.
 Plastningen gick sen fint och jag använde 4 stycken 300gr mattor och vanlig polyester. Kanten mot teaken måste vara 100% ren så att nåten sen kan fästa. Gelcoaten måste slipas bort så plasten fäster. Rent är nyckelordet för att få till ett bra jobb.
 Efteråt målade jag med Hempels Light Primer så det blir fuktskyddat. Plasten fick vädra ur styrenen ordentligt innan målningen i flera dagar.
 Därefter la en professionell teakläggare den nya teaken där fönsterna varit.
 Jobbet färdigt så märks bara skillnad i gråhet.
 Efter att allt var härdat och klart tvättade jag teaken. Här är den våt så den ser oljad ut men det har jag inte gjort.
Inuti täckte teakläggaren recessen där fönstergluggarna suttit med en teaklist.

En hel del jobb som förklarar varför bloggandet har fått stryka lite på foten. Otroligt nöjd är jag i alla fall.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många dagar behöver man till förfogande?
Jag funderar på att göra samma sak.

Anders Nilsson sa...

24 maj till 5 juni tog det för mig.
1-5 juni tog det för Teakläggaren och min vecka kunde kanske halverats i dagar.
20-24 timmar får man nog räkna för att få rent och plastat.

Anonym sa...

Funderer på å gjøre det samme, men er bekymret for om det blir mørkt inne i båten. Det kommer tross alt en del lys inn gjennom lysinnslippene. Ble det stor skilnad inne i båten etter at du tettet igjen ?

Anders Nilsson sa...

I salongen blir det i det närmsta ingen skillnad.
Förpiken blir lite mörkare men vi har mest varit störda av ljuset som kommer in tidiga morgnar och lyser på en som sover.
Jag provade först med att tejpa över dem med svart tejp för att se hur det blev.