måndag 29 juni 2015

Själland Runt 2015 - Grynets Race rapport

Efter en fem timmar lång bidevindsbog i 8-12m/s och motström så angjorde jag Helsingör vid tretiden i torsdags för att starta med gänget ombord klockan 18:45. 

Vårt Löb 13 bestod av:
68 Dehler 34SV SWE 43 Grynet
69 Elan 340 DEN 210 Ida  
70 Omega 42 DEN 302 Pingvino 
71 X 342 DEN 37 Pretty Flamingo Fl. 
72 X-332 DEN 30 Peter 
73 X34 DEN 101 Qmax 
74 Yawl Y 102 Thyra  

Jag var lite tveksam till en början att ta mig tiden och köra Själland Runt då jag tyckte det inte fyllde på nämnvärt i anmälningslistan. Det tar ju ändå en del tid och förberedelser. För egen del så var jag på konferens i Finland en hel vecka innan allt skulle packas och ena söndagen gick åt till att resa dit. Jag fick inte ens tid att göra en plan för oss i gänget. Vi hade inget giltigt mätbrev men Åke på Gransegel tog på sig att tillsammans med Anders Hansen fixa det. Jag anmälde mig inte förrän detta var fixat eftersom alla mätbreven skulle vara inskickade senast den 14 juni. 100DKR extra för sen anmälan fick det kosta.
Vår fördäckare Carl Henrik skulle på semester så det fick gå utan honom också. Gustav hoppade in som andre styrman. Tomas på storen, Jacob fick ta fördäck, Simon och Dag trim. Här ska seglas.
Den här planen föll ihop ganska snart. Ombord är det ingen som inte styrt, gippat spinnaker, trimmat genua och spinnaker, varit mastman, bytt försegel och spinnaker på den här rundan. Ett gäng mångsysslare helt enkelt.
Starten var enkel på pappret. Vid läbojen in mot land i motströmmen. Vi underskattade strömmen och kom inte över läbojen för styrbordshalsar utan fick gippa runt och komma ut för babord. Tvärtemot hur vi ville.
Vi vid rosa stjärnan strax i lovart om Carbon40. Svarta är Kracergänget som kom iväg fint in mot land. Blur vid röd stjärna försökte spetsa bojen och fick starta om.
X-35 Via Tempo som är lokala seglare och bland skåningarna så kom Carmen fint i väg.
Vi hade en ganska stökig resa upp längs danska sidan. Vinden vred och strömmen varierade och många stora båtar gjorde det inte helt lätt för oss att få fri vind och rätt positionering.
Vi kom som sagt igång ganska dåligt men vi körde sen in mot kusten efter Hornbaek och mot Gilleleje. Stundtals fick vi hjälp av strömvirvlar som gav oss medström istället för motström.

Gurra som normalt kör 49er driver på farsan Tomas på storen.

Vi började köra i tretimmars pass men gick snart över till snabbare byten. Det blev en ren kryss upp mot Gilleleje och sen var det frågan. Efter en snabb överläggning så bestämde vi oss för att köra långa benet först. Ett enda slag bort till hamnen Själlands Odde blev det.

Coola lirare burkar.
Från starten körde vi vår genua hård men sen ökade vinden och medelvinden låg till slut stadigt på ca 10m/s.
Magisk solnedgång på Kattegatt. Vi passar på att byta till fock innan det mörknar vilket visar sig vara rätt då vinden ökade ytterligare.
Efter Odden blev det lite släpp i skoten och fortfarande med fock. Den utlovade vindminskningen vid Odden kom inte förrän efter Sejerö.
En dags transportkryssande och en natt börjar ta på gubbens krafter. Vi kryssade länge jämnt med större båtar som Sun Fast 3600 och Carbon40. Efter bytet till fock tappar vi lite hela tiden och de är före vid rundningen.
Gänget i Thompson T-780 gör en tuff resa på nordsidan. Inte förrän vid Sejerö är vi ifatt dem. Vid Rörsnäs Puller så hissar de gennaker och försvinner. Vi ser dem inte igen förrän vid Faröbron och sen följs vi upp mot Kronborg där de till slut är före i mål. Grynet är kanske inte så osportig båt trots allt. (Smiley)
Dags att sova.

Vi blir tröttare och tröttare på väg ner mot Rörsnäs Puller. Jag frös så jag skakade men var för trött att ta på mig något varmt och torrt. En våg slog upp i mina byxor vid fockbytet och fyllde stövlarna. Byxorna blev våta till knäna. Gills KB1 Racer ställ är inte rätt för Kattegatt i 10-12m/s.
Jag måste fixa till Grynet med sjökojer så vi kan sova i henne. Hade vi gått ner och sovit nu så hade det bara gått att sova i lä. Måste hitta en snygg demonterbar lösning dock.
Efter Rörsnäs Puller väljer vi att gå rakt mot Storabältsbron Vinden vrider mer mot läns på vägen ner och vi byter spinnaker till vår lätta Airex500 spinnaker. Efter bron börjar vi skymta båtar som vi seglar om och när vi kommer ner i sundet så dör vinden nästan. Nu är det lätt.
Två bogserbåtar modell större passerar och kör fram till en Supertanker som ligger vid Stigsnæsværket.
Då ser vi att det är X-119 Carmen, X-35an Via Tempo och Sun Fast 3600 som vi kört in på. De var ca 20-30min före oss vid Odden. Vinden dör plötsligt helt och Sun Fast gänget får plocka spinnakern. Vinden ändrar riktning att komma söderifrån och vi får börja köra med lätta genuan.
Vi känner att vinden kommer att komma från Agersö. Vi tar snabbt beslutet att försöka komma över sundet. Plötsligt tröttnar supertanker skepparn och hänger på tutat. Fem tut som borde gjort alla på Carmen lomhörda. Carmen får till slut också vind på norra sidan av sundet och börja gasa.

Efter ett tag så har vi kört om både X-35 och Sun Fast 3600. Carmen är segare men får snart också ge sig.
In mot Storströmsbron går det bra och nästa båt vi kommer ikapp och kör om är en Arcona 430. Vem kom på att performance cruisers ska fock? Inte någon i en region som kan få lättvind i alla fall. Vi kör på och på Facebook ser vi folk som postar var de är. De här går ju som smort.
In i sundet minskar så vinden igen men vi letar ytor med vind och utnyttjar båtar framför som indikatorer.
Andra natten är ett faktum och vi passerar Storströmsbron runt midnatt. Vi följer Arconan ner mot Faröbron.
Efter Faröbron så försvinner vinden helt men vi glider framåt med strömmen i den trånga rännan. Alla går lika fort så att säga. Plötsligt dyker två båtar upp i mörkret och de ser ut att ha vind. Det är Carmen som flyger genom fältet. Inne mot land så åker vi förbi några riktigt stora båtar och en liten - T-780.
Vi förbereder oss för en tuff kryss i utloppet. Inte på grund av vindstyrkan utan för alla stora båtar och för att rännan är riktigt smal. Jag börjar bli trött efter Grönsund. Behöver sova men vill vara med om kryssen ut.
När vi kommer till rännans mynning så vänder vinden så vi sträcker ut. Skönt. Spinnakern hissas och jag blir nerkommenderad av Jacob:
- Gå och lägg. Vi har ingen nytta av dig nu.
Jag är så trött att jag har svårt att reda ut om blått likband eller rött ska vara i lovart på spinnakern.
Innan jag somnar kör jag en ny väderprognos och den säger att vinden ska fylla på utifrån från söder. Strategin blir klar håll så högt det går och möt den nya vinden först. Jag somnar.

Vid Mön vaknar jag och känner mig pigg igen. Gänget rapporterar att de kört om många men vet inte vad det är. I lä ligger Carbon 40 längre fram ser vi tätbåtarna Krackemut, Essex Girl och Stony för första gången. Nu är det blankt. Carmen är fortfarande bakom.
Nu blir det halvvindsåka i 3-4 m/s mot Dragör i Öresund. När vi närmar oss Stevns klint ökar det ytterligare. Vi byter till vår blå 090 spinnaker. Det blir inget snyggt byte och vi tappar Carmen.
På väg in i Öresund kommer så vindminskningen.
Uppe vid Nordre Röse dör vinden för oss och vi ser Kracer, de större båtarna, Carmen och Blur, som körde om oss vid Falsterbo rev, försvinna norrut. En timme går utan någon vind. Sällan man inte får vår Airex500 att stå.
Vi kollar väderprognosen som säger att det kommer att dö i hela Öresund och vid 17:00 ska det komma lite på svenska sidan av Ven. Vi bestämmer oss för att strunta i prognosen och göra något av det vi har här och nu. Vi letar vindbälten och hittar fina spår på vägen upp. Arconan är inte långt borta och T-780 hänger vi med.
Oroande är dock att Omega 42 Pingvino närmat sig bakifrån. De är viktigast att hålla sig ifrån. Vi kämpar och håller koll på dem. H.P Johansen har fina meriter från Balladklassen och har stor erfarenhet av Själland Runt. Inga duvungar att ha i klassen.
Till slut går vi i mål trötta men nöjda att trots allt kunna genomföra racet.
När vi kommer in packar vi ihop och snackar med Hansen och Krackemut gänget. De har vunnit sitt löb och de har chans på totalen. Vi har nog tagit vårt Löb då Pingvino går i mål mer än 40min efter.
Medan vi äter vår korv kommer en dansk seglare fram och säger till mig att de tänker lämna in protest mot oss. De hävdar att vi, Carmen, Carbon 40 och Safran kört in i trafiksepareringen.
Då får vi väl vänta med att fira segern och se vad de menar. De visar bilder från trackern och menar att det är båtarnas inbördes position. Trackern är inte så exakt den kan i princip bara visa vad vi håller på med. De har också en bild som visar att vi ligger i lovart om dem.
Trafikseparering Syd

I banbeskrivningen står det uppräknat de aktuella trafiksepareringarna som är förbjudna. De flesta är markerade med bojar och är enkla att inte göra misstag. Falsterborev är inte lika tydligt utmärkt. I alla fall inte längs västsidan.
Vi packar ihop och jag kör hem Grynet på ett spegelblankt Öresund. Hela resan hem så funderar jag på varför fler inte gör Själland Runt. Fasen vilken kul tävlingsform detta är. Ungefär som Saltholm Runt men i ett större format.
22:30 ringer jag tävlingsledningen för att kolla om de verkligen var seriösa med sin protest. Det var de. Vi bestämmer att jag ska ringa igen på morgonen vid 10-tiden för då har de en tid vi ska ses.
Jag vaknar på morgonen vid 09:00 och tar en runda med hunden och ringer dem. Klocka 12 - kan du hinna till det?
Hem igen och in i bilen till Helsingör. Navigatorn säger 11:55 - usch det här blir på det berömda.
Trafikstockning och jag får ringa för att skjuta upp det. 12:15 är jag framme och förhöret kan börja. För att juryn ska kunna bilda sig en uppfattning så krävs det andra bevis än TracTrac positioner båtar emellan. Det är alldeles för låg precision. Det står till och med i seglingsinstruktionerna att det inte godtas som bevismaterial. Foto och videoupptagning är ju också material som ofta inte godtas.
Fotot som de tagit på oss är utan referenser så protestkommittén avslår protesten. Det enda som finns är deras egen position utanför zonen. Var vi är då i förhållande till dem går inte att avgöra. Deras att vittne dyker inte heller upp.
Kanske dags att skaffa mer avancerad utrustning så vi kan visa att vi seglar banan. Frågan är vad som då skulle krävas i en förhandling?

Skånebåtarna levererade fina resultat den här gången.
Krackemut vinner Löb 14 och totalen
Carmen vinner silverplatsen i Löb 14 och bli 4a i totalen
Vi vinner Löb 13 och blir 7a i totalen

Efter årets Själland Runt fick vi blodad tand. Jag är ganska säker på att alla de som tvekade i år kommer att höra många goa historier från i år och hur kul besättningarna har haft. Skriv in det i kalendern och bestäm med folk redan nu så blir det genomfört.
För oss var det en fantastiskt bra övning inför Havskappseglings VM 2016 i Tuborg. Segling på VM vatten.

Stort tack till Helsingörs Sejlklub att de hållt i och vänt detta race till något mycket positivt igen.

Här hittar ni resultaten:
http://www.sjaellandrundt.dk/sites/default/files/resultatliste2015DH.htm

10 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för en mycket fin rapport från seglingen, det var fantastiskt kul race. Sjaelland runt är mycket roligare än Gotland runt! Många "omstarter" trånga passager mm. Och precis som du skrev så ringer det fortfarande lite i öronen efter de fem tuten, fanns inte mycket vi kunde göra i 1 m/s och ström. Göran skrev en fin signatur med GPS spåret där... Kommer definitivt att försöka köra detta igen.

Johan sa...

Grattis till fint resultat!!
Kul referat, man blir ännu mer sugen på att delta. Josefina siktar på SR 2016. Mvh Johan

Lasse sa...

Grattis till bra resultat! Fin race rapport, blir sugen på att segla nästa år ��

Anonym sa...

Grattis och snyggt seglat!
Det är alltså vid 10 meter det börjar bli dags att byta till fock från hårdvindsgenuan?
Eller kan man reva storen och köra vidare kanske?
Tack för en trevlig blogg.

Anders Nilsson sa...

Det är lite beroende på storseglets design. Jag skulle vilja säga 10m/s med North Storen och kanske 8m/s med Granstoren. Vinden varierade en del och det beror hur frekvent vinden når 10m/s och hur mycket det varierar naturligtvis.
Reva är nog ingen bra lösning då vi litar på att storskotet håller förstaget spänt. Revar vi eller släpper på skotet så får vi sagg i förstaget.

Leino sa...

Kanske skulle ha backstag? ;)

Anders Nilsson sa...

Granstoren kräver det men inte North storen. Vi kör Granstoren lösare skotad än North storen. Olika principer på design.

Peter Kross sa...

Grattis!!! Backstag spänner väl förstaget även när storskot är släppt = öppna bogar. Intressant även att det gick bra trots inte perfekt start. Jag vill hävda att starten är av mindre betydelse när det är så pass långa seglingar.
Vad krävs för att få ett DH-mätbrev? Man blir ju sugen....

Hansen sa...

Peter du ringer mig så löser jag det med DH..

Anonym sa...

Ja, hundra kronor hit och dit, när båt och segel kostar multum! Vad tjänar en civilingenjör som chef? ;-)
PS. Jag trodde att alla tävlingsmoment var utvecklande, men visst det är ju skillnad på folkfest och IORC, eller vad det nu heter. . . :P