måndag 6 juli 2015

Melges 24 World Championship 2015 - Middelfart - Slutrapporten från Rydlöv

VM i Melges i Middelfart vanns klart av Chris Rast, SUI före Andrea Racchelli, ITA och Bora Gulari, USA. Sista dagen var det stiltje och därmed den andra dagen utan segling. Totalt blev det tolv race i Lilla bält. Största nationer var NOR DEN GER men 19 nationer fanns på plats.

- Svenskar saknas i toppen. Det finns inga svenska toppseglare heller i klassen. Peter Krull Andersson från Gbg hade matchracestjärnan Staffan Lindberg (Åland) vid rodret och det gav utdelning till plats 30. Carl Åkerson Gävle seglar väldigt fint ibland och tog två plac topp tio till sammanlagt goda 35. Övriga svenskar blygsamt Martin Fridh MSS 49 (helt OK) Tomas Skålén (svensk mästare) 59 och vi på SWE561 P Ekdahl på plats 72.

- Norge är en viktig nation i Melges med tradition och toppseglare i klassen. Kristian Nergaard (med H Melges ombord) avslutade väldigt starkt och blev sjua. 9-13-15 för de följande norska båtarna är stabilt.

-Hemmanationen ngt sämre än de hoppats, tror jag. Michael Hestbaek bäst av danskarna på plats åtta medan Kim Christensen som tog brons i San Fransisco knappast var nöjd med plats 12. Det finns många bra båtar i Danmark med ett brett spektrum av seglare. -Ping - systemet där båtarna GPS - pingar linjen är väldigt bra för starterna. Flera starter gick utan startregler och det var inte många omstarter heller. När det är disciplinerat i starten vill ingen ligga över linjen utan man läser av sin GPS. Efter starten ropas tjuvstarter upp och dessa återvänder. Z-flagga (20%) var det starkaste som användes. Att starta om utan straff är illa nog i ett fält med 100 båtar som ligger mäktigt på en fullständigt rak linje.

-1.09.00 in i livestreaming dag tre finns en kollision när Jesper Bendix DEN kolliderar med norska Carl-Erik Kullman. Herman Horn Johannesen blev diskad efter den här incidenten. "Lunacy" fick stort hål i sidan och teamet bytte därefter båt. - Regelefterlevnaden är bra i Melges klassen men det kan vara enklare som nu i lätt vind. Länsrundningar med total stiltje vid märket och mass-kaos ledde till noll protester (vilket väl ändå är det bästa) men det blev en hel del protester till slut. Att segla utan flytväst kostade 10p.

-Gamla båtar hävdar sig bra. I hårdvind säger Harry Melges att det kanske kan finnas lite nackdel för gamla båtar med K Spone vann SM med NOR400 så det verkar inte vara så farligt.

-Vid lyftet gick ngt sönder på en tysk kölkran. Kölen gick igenom båten och damp ner i gyttjan vid kranen där den stod rakt upp och utgjorde ett elakt grund för de som skulle lyfta efteråt. Två timmar senare stod båten med köl i trailern - men utan topp-platta.

-I race 11 startade vi fem minuter sent eftersom förstagsbulten lossnade med minuten till skott. Furlen hade tagit nyckelringen på ngt sätt. Fock pendlade bakåt (vad händer nu???) och masten var på väg ner med segel och allt. Fredrik hann stoppa den i 45grader och jag hjälpte till att hålla den kvar. Erik o Peter kopplade spinnakerfallet till peket och drog upp masten igen. (vem styrde?) En M4 fick vara bult kryssen upp innan vi löste resten på länsen.
Gott sjömansskap av alla ombord! Focken blev dock illa åtgången i toppen.
-Vi gjorde en fin spackling av kölen före VM som trasades sönder av delrinet vid sjösättningen. Det gjorde vårt VM mer till en träningsrunda, tror jag.
Dykslipning är mkt svårare än när man står på land. Vi fick få fina lägen och det vi hade i race ett försvann när vi tappade 50 båtar vid länsrundningen och kom 90 istället för 15.
Men resultatet ljuger inte och vi har haft väldigt skoj (oftast på egen bekostnad) i ett av de bäst fält men kan segla i just nu. Nu väntar ett DM på klassisk mark, Sundby m banområdet mellan Flakfort och Saltholm...


Anders R på "NN" P Ekdahl/F Carlsson/E Andersson SWe 671

Inga kommentarer: