söndag 19 juli 2015

X-35 World Championship 2015 - dag 4 finaldagen

Efter en något sämre tredjedag var vi taggade att göra bra ifrån oss. Pallplatserna kunde vi inte nå. Vi låg 19poäng efter Nautiska och fick fokusera på att klara 4e platsen. Vi låg på samma poäng som Xperia men då de hade en andra plats som bästa låg vi på femte.

I starten på sjunde racet försökte Xperia komma in mellan oss och FireFly (Johan Lindell) men blev bortkörda av Lindell. Fritt spår och på linjen på skottet. Fältet börjar slå över och vi hänger i.  
Vi rundar som tvåa efter Audi e-tron med Sten Mohr och med Nautiska med Björn Hansen bakom taktiken. Ganska coolt att vara mellan dessa match racinggiganter.
I nionde racet får vi en andra plats som blir vår bästa placering. Kändes gott. Audi e-tron seglades grymt väl. Överlägsen boatspeed och höjd och full kontroll. Hatten av för dem.
I tionde och sista racets första kryssrundning kommer vi in strax efter Nautiska för babordshalsar i zonen med två båtar i lä. I rundningen möter vi två styrbordsbåtar och slår strax efter den första men den andra sätter protest på oss för vi slagit för nära.
Vi går i mål som tredje båt men förlorar protesten. Fjärdeplatsen var säkrat i och med vår andra plats så vi slutar fyra.
SWE122

Stökiga förhållanden men med Anders Jönsson ombord, som visar sig vara mästare på att hantera vindskift och puffar, så gör vi övertygande kryssar. Jacob styr henne på lutning och driver så hårt det går med Anders Borg på storskotet och Michael Pinotti på försegel och spinnakertrim. Vinglig styrning märks direkt i förlorad höjd och fart. Otroligt viktigt med bra snack mellan storskot och rorsman. Lätt att döda henne med för hårt i focken.
Karl Borg på trim, Leino Svensson på mast och Tom Engels på fördäck och jag som åttonde man som extra händer när det inte händer.

X-35 på undanvind kräver noggrann balans i båten med besättningsvikten som styr båten. Rätt lovartslut gör resan betydligt behagligare än om man försöker lösa det med att styra. Det går inte att lösa det med rodret för då är det lätt att broacha eller kinesgippa. Detta måste besättningen begripa och se till att det händer.
Vi började med dubbelskot men det ändrade vi snabbt till enkelskotad spinnaker. Rätt rull i gipparna så går det att lösa även med en stor spinnaker.

Fantastiskt lärorika dagar med ett fint resultat. Mycket att ta med sig till Grynet inför ORC World Championship 2016 i Tuborg.

11 kommentarer:

Anders B sa...

Snyggt, kul, grattis. Spinnakerbommen återstår sista lamineringen plus UV skydd!

Anders Nilsson sa...

Tack.
Kanon - jag har skaffat nya spinnakerbomsbeslag så då går den att få komplett.
Sen ska vi prova de nya North Spinnakrarna med bommen.

Anonym sa...

Årets Rookies i X-35 klassen

Pelle sa...

Vad är det för duk i seglen?

Anders Nilsson sa...

I de här seglen så är duken Contenders MAXX.
Segelmakeriet är Holländska Hagoort Sails. Han var tidigare North Sails i Holland.

http://www.hagoortsails.nl/

Stor och fockar såg fina ut. J1 och stor var helt nya och aldrig hissade. Vi vet alltså inte hur långlivade de är.

Anonym sa...

Inget ont om X35. Men segling har blivit löjligt med sina så kallade VM

Anders Nilsson sa...

Om det är löjligt så åk dit och försök vinn.

MathiasL sa...

@anonym

Eller ännu hellre, åk och vinn Melges24 VM, då får du åtminstone möta lite fler båtar :-)om det var det du saknade i X35.

Anonym sa...

Handlar om hur ett VM ska definieras ex antal länder, inte löjliga kommenterar om att åka ditt och vinn.....men det är väl bra för sporten segling allt kalla det mesta för VM ....

Anders Nilsson sa...

Nä, det håller jag med om. Landsrepresentationen och världsdelsrepresentationen var inte på plats.
Det hör kanske ihop med att Copa Del Rey går den här veckan som kommer.

Anonym sa...

Kalla det vad ni vill, jag tycker i alla fall att ni gjorde en super prestation