tisdag 13 oktober 2015

ORC World Championship 2016 - ibland kan man inte hålla sig - ny fock beställd

Segelinvesteringarna inför ORC World Championship 2016 var egentligen avklarade i och med att vi köpte ny stor, genua 1 L/M, S1 och S2 spinnakrarna från North för leverans till Malmo Offshore.
Under säsongen så har vi kommit längre och längre med vårt segeltrim. 
2011 i oktober hissade vi focken för första gången.

Vår Jib 3 har varit svår att köra så högt upp i registret som vi nu behöver den. Den har för mycket power för att passa med vår medium/heavy genua som vi nu klarar fint att köra upp till 16knop. En alldeles utmärkt medium/heavy fock men vi behöver en renodlad heavy Jib 3.

Den stora frågan var om jag skulle ge mig på att testa North Sails 3Di eller om jag skulle hålla mig till 3DL i focken. Det var mycket promotion för North Sails 3Di från Strandberg. 

Fredrik Alexanderssons 3Di fock på Swan 45 ser grym ut med sitt raka avslut.

Jag bestämde mig till slut för ett test, teknikhungrig som jag är. Det blir en Jib 3 3Di 780m. Ingen film som krymper, inga trådar som gör att seglet till slut delaminerar till vår Jib3.
Jag har en del funderingar på hur North Sails verkligen ska kunna få till en perfekt vinge. Den slutliga formen fås av den formbara vingen som man använder till 3DL.
Ju vassare material i duken ju noggrannare måste formen också vara för att det ska vara lönt. North Sails borde ha enklare att få till detta än övriga leverantörer eller har de andra kanske andra knep?
Ett material som 3DI borde vara extremt känsligt för formen. Blir inte vingprofilen perfekt när seglet tillverkas och vi trimmar det tokigt så borde det märkas tydligare.
Ett membran som inte är dragbelastad yta i alla riktningar får en rynka.
I ett vanligt laminatsegel som inte är lika stumt och ytan blir ojämnt belastad så töjer sig de överbelastade ytorna och belastningen utjämnas. Det innebär i sin tur att formen förloras.
Det ska inte hända med 3Di. Då krävs också att formen blir perfekt från början.
Jag tror på kolfiber för att se om det gör verklig skillnad med 3Di 780m.
Låt oss se när vi hissar till våren.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intresserad av att sälja er nuvarande fock?

Anonym sa...

Spännande Anders,

Blir det maxmått eller en något mindre fock som jib 3?
Skothornet borde kunna placeras lägre mot däck eftersom inhal sällan används i de vindstyrkor ni kommer använda focken.

Hur ser prisbilden ut idag med Dollarna? var det stor pris skillnad mellan 3Di och 3DL ?

Med vänlig hälsning Johan D35/SWE 232

Anders Nilsson sa...

Den är inte designad bara beställd.
Martin Strandberg har tagit mått så vi ska kunna sugga in den. Det behövs om vi ska överleva i 14-16knop också.
Prisskillnad får en att svettas.

Anders Nilsson sa...

Allt är till salu så skicka ett email till mig på sundetregatta@hotmail.com