tisdag 8 december 2015

ORCi 2016 - testkörning av Skånebåtarna

Intressant är här att om jag förstår det rätt så har flottan blivit snabbare på undanvind men långsammare på kryss.
CDL representerar kryssfart och GPH säger att vi blivit snabbare allihop. GPH sänkningen gör också att vi kommer att segla i relativt lägre vindstyrka.
Kollar vi på relativa diff för sänkning av GPH så drar jag slutsatsen att tex Temptation X jmf med oss blir mindre straffad för sin stora topphissade spinnaker 2016 än 2015. Krackemuts relativt stora kryssfartssänkning (CDL) gör att de ska gå ännu snabbare på undanvind.
Vi får se när vi kan göra egna testkörningar.

Några andra att jämföra är kanske X-35OD med X-35 med mindre spinnakrar och mindre storsegel.
Audi Ultras kryssfart har sänkts rejält men går snabbare relativt sätt på undanvinden.
X-41 och Landmark 43 vad ska man säga om dem?

7 kommentarer:

JIMMY sa...

Hela flottan blir i snitt ca 2 sek snabbare men snabbast blir Teknova, ca 4sek och långsammast blir Blixt...

Anders Nilsson sa...

Jag hade inte tid förrän nu att kolla på siffrorna men jag drog en del slutsatser av dem senare som jag uppdaterade inlägget med.

Anonym sa...

Är det en empirisk bedömning som gör att det ändras?
Är ju bra att båten blir snabbare när den står på land!

Unknown sa...

ORC är inte empiriskt i meningen att man gör bedömningar på varje enskild båt. I botten på ORC-systemet finns matematiska modeller för en båts motstånd och stabilitet, riggens drivkraft och krängande moment. Dessa modeller finns publicerade i ORC's tekniska dokumentation som finns fritt tillgänglig på ORc's hemsida.
Orsaken till att respittalen ändras är att man (ORC's internationella tekniska kommitté justerar) modellerna och i detta arbete finns det otvivelaktigt ett mått av empiriska avväganden både i tolkningen av de systematiska modellförsök som ligger till grund för både motståndsmodellen och modellen för riggens krafter och dessutom i form av en återkoppling från kappseglingsbanan. Det här är absolut ingen kritik från min sida mot ORC's arbetsmetoder utan enligt min mening är det så man måste jobba för att utveckla kvalitén i respitsystemet.

Sen skall man dessutom vara medveten om att även om många båtar blivit ca 2 s (typ 0.3%) snabbare gäller detta i princip alla båtar så årets relativa förändringar är riktigt små för de flesta vilket får ses som ett bra tecken.

Hansen sa...

Jag har gjort en del testkörningar nu med Beta´n. Skärningsvinklarna har bla. förändrats vid VMG-segling.
Skall inte glömma att det är en Beta så det kommer säkert att justeras lite innan det blir dags för mätbrev.

Unknown sa...

Skärningsvinklarna för gennakerbåtar verkar bli rimligare nu vilket är bra för trovärdigheten.

Anders Nilsson sa...

Håller nog inte med där att skärningsvinklarna stämmer. Måhända för gennakerbåtar men nu funkar de inte särskilt bra för spinnakerbåtar. Tur det är en testversion och man får hoppas de fixar till dem.