torsdag 28 januari 2016

Boot Düsseldorf - Cruisingbåtarna med p

JPK 38FC
JPK ställde ut vilket var riktigt kul. Jag sa till dem att de skulle haft med en JPK 1010 för det är den alla vill se. Utställaren tyckte jag kunde komma ner och prova en. De har byggt några med extra hög rigg. Det gör ju henne bara intressantare.
Jag vågar inte sa jag till honom för det fastnar väl i bakhuvet att man måste ha en sån. 

JPK 38 Fast Cruiser fanns på plats. Ett enormt skrov med stor bredd. Som vanligt bygger styvheten på skrovbredden och den extra volum som vecket i sidan ger.
Ingen boxdesign här utan ett modernt skrov.
Vad säger ni om den här bulben? Besvikelse? Känns som gjuteriet skulle smält om den.

J 112E
J-boats hade många utställare som ett exempel på spartanskt inredda sportbåtar när jag sa att jag letar efter något sportigare än deras båtar. Jag tänkte mig då en inredning i stil med Italia 9.98 eller JPK.

Däcksutrustningen var ganska enkel men funktionsduglig. Inget konstigt utan rakt på.

När jag kom ner i båten fick jag mig en stor överraskning. Full med träinredning och alla bekvämligheter. Riktigt trevlig inuti.
En ordentligt ombonad akterkoj som i vilken cruisingbåt som helst. Hur kan man som cruisingbåts utställare tycka att detta är för spartanskt? J-122 hade ännu mer cruisinginredning och skulle kunna förväxlas med till exempel en Salona 41. 
Kölen skulle kunna komma från Stefan Qvibergs Arcona. Inget sportigt över den heller.

Dehler 42
Jag tog en kvick titt på båten eftersom den såg ut som en Dehler 41 med ny inredning och överbyggnad. Enligt inlägget på Blur om Dehler 42 så var jag mest intresserad av vad de skulle göra av den hopplösa Dehler 41.
Dehler 42 ser ny ut med ny överbyggnad och ny inredning inspirerad av Dehler 38. Resten kan ni läsa här http://www.blur.se/2015/12/17/curt-gelin-spanar-nya-dehler-42/

Hur var det nu då med skrovet om man kollar?
Utlagt skrov i aktern?
Dehler 46 ser ju helt olik ut med betydligt mer utlagd skrovsida och symmetriskt skrov.
Likaså är Dehler 38 betydligt mer utlagd än Dehler 41.
Dehler 41 största problem var den stora våta ytan och kollar man på Dehler 42 så är det faktiskt inte fixat.
Dehler 41 har ungefär samma box design och våta yta som nya Dehler 42 tycker jag. De kanske har blandat ihop skroven när de byggde henne? ;-)
Dehler 38 har betydligt rundare linjer och utlagda skrovsidor än både Dehler 42 och Dehler 41.
Frågan är om de har gjort några ändringar skrovet?

En annan annonsberoende, tidningen Seilas, är också positiv till Dehler 42.
https://www.seilas.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=37682
Kanske dags att börja sälja annonser så man blir lite mer positiv. ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul rapport och slutsatser från Bloggen. Speciellt från oss som inte kan åka ner.
Intressant kommentar om Dehlern. Har Dehlern mer våt yta än t.ex. JPK 38, är det någon som räknat på det? Det är väl bara en av många parametrar som gör ett snabbt skrov, eller?

Knut S

Anders Nilsson sa...

JPK 38FC och Dehler 42 bygger på helt olika principer. Precis som du menar.
Dehlern ska putta undan 8450 - 9100 liter vatten jämfört med JPK38FC 5000 liter. Då går det att bygga skrovet helt annorlunda. Vill man ha det mer ombonade inredningen så går det inte att göra som JPK. JPK 38FC ligger nog fullständigt fastlimmad den också i en svag sommarbris i svenska skärgården. Däremot så kommer den att åka bra på när det blåser och är öppna bogar.
Hade jag valt Dehler idag så är Dehler 38 och Dehler 46 mycket bättre val än Dehler 42. Ändringarna kommer med all säkerhet inte att "rädda" henne utan det är en ansiktslyftning av Dehler 41 vilket behövdes för Hanses första egna J/V designade Dehler var ingen höjdare. Tyvärr tror jag inte det gör någon skillnad prestandamässigt.

Anonym sa...

Anders, Du har verkligen lyft din blogg till nya höjder på senare tid. Mycket intressanta
inlägg både från dig och följarna. Känns också bra att du lyckats behålla ditt oberoende av annonsörer trots att det måste vara ekonomiskt lockande att ta in annonser. Känns också bra att slippa tuppfäktningen mellan och arrogansen från ständigt samma lilla grupp följare på vissa andra seglings bloggar som inte känns representativa för seglingssverige.Tonen på din blogg är som den bör vara seglare emellan.
Keep on sailor!