onsdag 13 januari 2016

Police Car - coolaste classic IOR-båten genom tiderna?

This yacht represented Australia in the winning 1979 Admirals Cup team with Impetuous and Ragamuffin. She was also top scoring boat of the series. A downwind flyer with a colourful history, owner Alan Duffy has virtually rebuilt Police Car to her original state in order to compete in her first Hobart since the 50th race in 1994.
Så beskriver Rolex Syney - Hobart race förra projektet. Hon förföll sedan och det blev hål i henne.
En Dubois ritad 42-fotare. Ett underbart renoveringsprojekt har räddat henne. Hon genomförde det ödesdigra Fastnet race med hål i sidan efter en kollision, om jag minns rätt.

2002
 



En hel del kvar i projektet men...

Här kan ni gilla projektet på Facebook:
https://www.facebook.com/police.car.sailing

12 kommentarer:

Anders B sa...

Spacklar dom igen IOR gropen under aktern :)

Anders Nilsson sa...

Det är värre än så. Hon är ju byggd i aluminium och det är var hål på flera ställen som de svetsat igen.
Inte frågan om konvex/konkava förskepp. ;-)
Efter att sett och hört om ditt, Anders, Pianoprojekt, Jimmys Packmanprojekt, Patriks Malinprojekt och Bosses Dynamic35 projekt så trodde jag Sverige skulle få någon slags utmärkelse.
Wild oats och Police Carprojekten har tagit det till en nivå till tror jag nog. ;-)

Anonym sa...

Det sitter mycket karaktär i såna former Anders B:).
Härliga båtar.
Mvh Joakim

Anders Nilsson sa...

Aluminiumskrov? Bara att komma på tanken. Vad var finessen med det jämfört med plastskrov? Profilen var väl också aluminium IOR-båt fast senare.

Anonym sa...

Med Profilen minns jag att jag i något gammalt reportage i Segling läst att man hoppades få längre livslängd. Ett styvt skrov fler säsonger för att hinna köra in sig på båten Innan den blev svampig.
Mvh Joakim

Anders B sa...

Anders, orginalet till Shipman 28 var byggd i Al, döpt till Yogurt. Sopade banan på Baltic Race (korta banan som inte gick runt Gotland) 1966. Al var väl då ett sätt att krama ur lite mer segel ur RORC regeln.

Anonym sa...

Det byggdes två 3/4 tonnare i aluminium. Den första i början av -80 talet. Den sponsrades av SAPA och seglades fram till slutet -80 då den blev påseglad i Norge av en katamaran. Den andra båten var klar -89-90 och finansierades delvis av SAPA genom att sponsra med profilverktyg, International var även stor sponsor. Båten ritades av Jeppesen för att byggas i plast men erfarenheter från gamla Profilen var att det gick att bygga lika lätt men betydligt styvare. Profilen byggdes av en bekant till mig, Anders Löwkvist. En innovativ båtbyggare som fick iden om att bygga i aluminium tack vare att en av grundarna till SAPA fyllde 50 och fick en jolle, byggd av Anders på samma sätt som Profilen.
Bosse F

Anonym sa...

Av IOR båtarna är det bara "Antheor" är coolare men, hur tror du att Police Car skulle klara sig under ORC? Är det möjligt att köpa en gammal En Tonnare för en struntsumma för sedan renovera och vara med på de stora seglingarna. Efter vad jag vet så är det ingen som försökt, så förmodligen är det helkört redan från början.

Jan

Anonym sa...

Spørgsmålet er om det kan "betale" sig. Når man har erstattet rig, røstjern, ror, køl og sejl og renoveret resten har man brugt alt for mange penge i forhold til at købe en X41 f.eks (ORC). Specielt om man tænker på gensalgsværdi.
Men det kunne sikkert virke - i hvert fald under IRC. Jeg kan forstå at man gør det med kvart-tonnere, tilnød halvtonnere hvor meget af arbejdet kan gennemføres af en gruppe enthusiastiske amatører med et væsentligt mindre budget end for de store både.

Jeg tror kun at det giver mening med ikoniske både som Police Car, Imp o.s.v. Og mest som et "labor of love".

Men hvis reglen er OK er det jo i princip ligegyldigt hvad man sejler (!).

/SilverSurfer

Anders Nilsson sa...

Quarterton seglar i egen klass efter IRC nuförtiden. Tror inte veteranbåtar(+30år gamla) klarar det längre på ett konkurrensmässigt sätt på VM men kanske. Jag vet inte.
Police Car gjorde enligt expertisen bra resultat för det blåste så hårt på Admirals Cup. Ingen allround båt egentligen.
Jag tyckte bara den var coolast när jag var 14 år gammal.

Anonym sa...

Med tanke på att Katarina 2 (som Anders har skrivit om här på bloggen tidigare) kom 11.a sammanlagt i gruppen på senaste ORC EM, så förefaller det som om regeln klarar att hantera det mesta inom rimliga gränser. Således är det kanske inte omöjligt att segla bra med en gammal EnTonnare.

Jan

Anders Nilsson sa...

Man ska inte glömma att de är regelbåtar och en hel del i designen är konsekvenser av IOR-regeln. Jag är bara lite tveksam till att det ens med avancerade CFD-beräkningar går att bedöma hur mycket de här bulorna i aktern gör i prestanda.
Det hade ju ganska snabbt varit en design idé som förkastats utan att man försökt kvantifiera hur kass den blev. ;-)