söndag 8 maj 2016

ORC World Championship 2016 - 2 dagar på vattnet med Grynet

2 dagars segling är avklarad med rodrigg, kortare akterstag med större slaglängd och nya North Sails 3Di focken. 
Precis som med First 31.7 som vi hade så känns det som båten riktigt drar igång med bra drag i akterstaget. äntligen kan vi ta hem så mycket vi vill.
Det är mina första dagar med rodrigg och att de 3 kilo extra som den väger och att det är tråd märks direkt. Redan i hamnen när jag spände vanten märktes det att vår gamla dyeform inte är i närheten så stumt. Rod liksom kom till ett distinkt läge där det inte gick att spänna mer. Med Dyeform var det inte lika tydligt. Vi dimensionerade också upp rod jämfört med tidigare. 
Inbillning? Jag tror inte det. Att vår Dehler 34SV är stumt byggd är bara att konstatera.
Kollar man i tabellerna i det här inlägget Rod-rigg till säsongen så är det frågan om man verkligen kan känna 25% skillnad. I vårt fall så gick vi upp i dimension också och det kanske inte blir helt fair jämförelse men att det är rätt står klart.
Martin Nilsson, Vencom, lär ha rekommenderat på ett Seldén föredrag när han fick frågan hur de gjorde på Salona 37:
- Dra tills ni är svett. Sen tar ni lite till i lä när ni ligger på kryss.
Så gjorde jag och det behövde tas tre varv på undervanten och ett på övervanten. Rodriggen svarade också i verkligheten på akterstagssträckning som inte förra riggen gjorde. Att gå upp i dimension i förstaget som Maarten Voogd föreslog var helt rätt.
Idag var jag ute och testade 3Di focken för andra gången. Att det är ett helt annat segel än vår gamla fock kan man ju konstatera om man jämför bilderna. Detta borde göra skillnad eller vad tror ni?
Gamla focken. Här syns också problemet med den. Vi kunde inte skota den så hårt som nya går utan inslag i hela storseglet. Jämför spalten vid översta spridarna.

6 kommentarer:

Hermod sa...

Dette ser bra ut. Vi også er veldig fornøyd med vår 3DI. Mye større vindregister enn med 3DL da den er mer trimbar.

På torsdag knakk desverre masten i 4 deler under lens, så nå er det å få ny mast. Kommer til å gå for rod jeg også. Hvilke dimensjoner har du på over-/under/D1 vant. Leste at du brukte 7.5 mm på forstag.

Vi har 1:48 på akterstaget, så ikke noe problem å stramme der.

Anders Nilsson sa...

Det var tråkigt att höra Hermod.
Leif Englund har en oanvänd Seldén mast till Dehler 34SV och han kan ordna transport till Norge enkelt. Snabbast lösning. Rodriggen kan du kontakta John Mast för. De är snabba.
Skriv ett email till mig på sundetregatta@hotmail.com så ska du få dimensionerna och kontaktuppgifterna till John Mast och Leif. Vill du ha fast längd på förstaget så kan jag mäta vantskruvslängden på min.

Hermod sa...

Tusen takk. Er fremdeles i startfasen med forsikring etc, men godt å høre at det finnes en mast klar. Jeg har som du kanskje vet en RS, hvilket vil si at forstaget går i baug med vantskrue. Har vant vantskrune til alle vant - måtte klippe alt. Har du en kontakt adresse for Leif Englund slik at jeg kan kontakte ham om pris, shipping etc.

Du har jo vært igjennom samme sak - Tråkigt

Anders Nilsson sa...

Hermod, du har fått en email med alla kontaktuppgifter.
Ja, vi var igenom samma sak och jag var tacksam för all hjälp vi fick.
Dags att ge tillbaka till någon i samma situation.

Har du ny mast rest på 3 veckor så har du nytt rekord och då räknar vi från i torsdags. ;-)
Tveka inte att fråga Leif Englund om tips, han är herr Dehler i Sverige.

Lycka till.
Anders

Hermod sa...

Hvordan ble rod vantene sendt til deg? De er jo ganske lange.

Anders Nilsson sa...

De gick att rulla ihop. De hade samma diameter som avståndet mellan backspeglarna på min Toyota Avensis. Skickar dig en bild.