fredag 21 oktober 2016

En seglare har gått ur tiden - Thailands kung Bhumiboll Rama IX - Ulf Arvidsson berättar

Ulf Arvidsson minns:

En OK-seglare har gått ur tiden, nämligen Thailands kung Bhumiboll Rama IX. Han besteg Thailands tron den 9 juni 1946 och regerade ända fram till sin död, 13 okt 2016.



Han var en tusenkonstnär och bland annat seglingsfantast. Han var exempelvis själv med och byggde sin första OK-jolle (TH 27). Jag minns att han blev kompis med segelmakaren Göran Andersson i Marstrand, som var mycket framgångsrik på 70-talet, med sitt företag Marinex. Göran var nere i Thailand och lärde honom segla OK-jolle. Vi förstod nog inte då hur stort detta var.
Kungen var rätt duktig och vann en del internationella tävlingar i Asien. Senare köpte han en fabriksbyggd båt (bilden), som fick nr TH 99. Han provade även Finnjolle och hade under en tid en vit Elvström Finn, men eftersom han var liten och lätt, var Finnjollen nog ingen lämplig båt för honom. Ingen i väst kan förstå hur stor kund Bhumiboll var för Thailand.
Göran Anderssons vänskap med kungen resulterade det i att thailändska hovet några år senare bjöd in det svenska OK-jolle laget på cocktail party, när vi mellanlandade i Bangkok några dagar, på väg till VM i Australien. Året var 1974 och jag hade just fyllt 24 år. Alla gäster fick en personlig servitris, som med en drinkbricka följde en som en skugga hela kvällen! Jag blev ganska onykter av alla gratisdrinkar och fick ta en taxi till hotellet, så därför minns jag inte om kungen själv var på plats, men jag tror faktiskt det! Hur som helst blev det ett fantastiskt minne för livet.

Inga kommentarer: