tisdag 11 oktober 2016

Vad gör man nu då?

2008 köpte jag Dehler 34SV Grynet för att komma igång med kappsegling i tuffare fält. Vi var då några gäng som körde runt och kappseglade i våra First 31.7or i Öresund. 
IMS670 klassen var på gång och det lät kul att få köra IMS mästerskap. First 31.7 var dock för långsam för att få vara med. Det fick helt enkelt bli båtbyte om det skulle kunna gå.
Bilden på den lyxiga inredningen som gjorde det möjligt.

Många förstår inte varför man kappseglar med inredda båtar. Jag kan säga att det blir ingen oinredd kappseglingsbåt för min del i den här storleken. Båten är vi två om och min fru kappseglar inte. Jag har inget alternativ.
Nu har vi genomfört tre internationella mästerskap 2013, 2014 och 2016 med bättre och bättre resultat. Fantastiskt kul men dyrt. Har det varit värt det?
Nä, det är förmodligen helt omöjligt att försvara ekonomiskt. Kul har det varit i alla fall. 
Nu är frågan hur vi gör framåt? Det är hur som helst dags att stöpa om projektet. Att göra som vi har gjort också framöver kommer förmodligen bara att kännas som repetition.
Skulle det vara möjligt att genomföra ett ORC mästerskap i medelhavet kanske? ORC VM i Holland 2018? ORC EM i Sverige 2019. Är det för begränsat? Jag måste säga att entypsregattorna i sommar i J-24 gav också mersmak, inhoppen på träningspass i Melges 24 är också helt klart vitaliserande.
Responsen i J-24 och Melges 24 på små kroppsrörelser i båten får en att kännas 20 år yngre. Det är helt klart applicerbart på Grynet också. Dags att göra en kombo kanske?
Omöjligt? Kanske inte.

Vi börjar med att markera med ett nytt utseende på bloggen.

9 kommentarer:

Unknown sa...

En ny Dehler????

Martin sa...

Nya friska tag!

Martin sa...

Trevligt med ny layout på bloggen :-)

Mattias Allroth sa...

Segla mer entyp istället, köp en express ⛵️������

Tomas sa...

Segla något sportigare. Du har ju Laserbakgrund och vet vad plana är.

Anders Nilsson sa...

Plana är kul men funderar lite över hur vi ska utvecklas mest som seglare och team.

Jan Gustafson sa...

Prova 2 mans kajak med undanvindssegel! Janne

Anonym sa...

Klar förbättring av bloggens utseende, lättare att läsa!
Vad gör man för att förnya sina seglingsvyer? Just nu provar jag Class40 i Medelhavet, du kan leta upp nån ARC båt i racing division, jag tror att det för min del handlar om en fräsigare båt utan avkall på dom viktiga delarna av komforten.
Den här seglingen är iallafall galet annorlunda än allt jag varit med om tidigare
Anders B

Anders Nilsson sa...

Tack för input - bra att bloggens stuk går i rätt riktning utseendemässigt. Jag har en hel del funderingar också innehållsmässigt men det återkommer jag till.

För mig är vidgningen av mina seglingsvyer en sak men även att ladda seglingen med en massa andra positiva inputs än nya båtar och material. Jag vill gärna steppa upp det idrottsliga och sportsliga men kanske också det äventyrliga.

En av årets höjdare har varit att träna Malmö Segel Sällskaps ungdomar i startteknik under två pass i sommar. Här kommer jag att göra mer liksom att arrangera seglingar. Det ger en del nya perspektiv faktiskt som man har glädje av i sin egen kappsegling.