tisdag 29 november 2016

Louise Zetterström från Borstahusen på väg att kappsegla i Indien

Louise Zetterström från Borstahusen är inbjuden att delta i öppna asiatiska mästerskapet i Optimistjolle i indiska Chennai. 14-åriga Louise är en av Skånes och Sveriges bästa tjejer i den världsomspännande Optimist-klassen och har som enda svenska tjej blivit inbjuden att komma och tävla i Chennai (före detta Madras) tillsammans med jämnårige Rasmus Granzin från Stockholm. Tävlingen börjar den 15 december, förutom särskilt inbjudna som Louise deltar ett hundratal optimistungdomar från hela Asien.

Lousie som vi uppmärksammade redan 2015 som Årets Grynet är riktigt på gång. Kolla här: http://sundetregatta.blogspot.se/2015/12/arets-grynet-2015-louise-zetterstrom.html

Louise bor och är uppvuxen i Borstahusen, Landskrona, och har seglat för Borstahusens Segelsällskap, BoSS, sedan hon var åtta. Hon har varit med i landslaget i tre år och tillhör toppskiktet i sin klass i Sverige och har tidigare tävlat runt om i Europa, bland annat Italien, Polen, Tyskland och Danmark.

Att bo i Skåne har den fördelen att Louise kan träna segling året runt. Under vintermånaderna tränar hon tillsammans med Danmarks bästa seglare i Rungsted men hon passar även på att vara med samträningar på olika ställen runt om i Skåne.

– Det ska bli skönt och lämna torrdräkt och fleeceställ hemma, tycker Louise. Det är annars den utrustning som hon normalt har på sig när hon tränar på vintern. Så här års är det vanligtvis 25-30 grader varmt i Chennai, vilket gör att det är endast baddräkt och flytväst som behöver följa med i resväskan.

Optimistjollen – en av världens största jolleklasser

Det finns idag cirka 300 000 optimistjollar i hela världen. I Sverige finns det mer än 24 000 registrerade exemplar och klassen seglas och kappseglas i över 100 länder.

Optimistjollen konstruerades 1947 i Clearwater, Florida av amerikanen Clark Mills (död 2001). Han blev av välgörenhetsorganisationen Optimist Club of America ombedd att konstruera en jolle för barn. Båten kostade då inte mer än 50 dollar att bygga. I dag går en ny komplett båt på cirka 40 000 kronor.

Optimisten introducerades i Sverige av sjökapten Carl Quiding i Viken, Skåne, som hade sett båten i Danmark 1959. Hösten 1959 bildades Vikens Optimistjolleklubb och 10 jollar inköptes och en byggsats till en elfte. Under vintern hölls kurs i segling och knopslagning och våren 1960 skedde den första seglingen i Vikens hamn.

Inga kommentarer: