söndag 28 februari 2016

Palby Fyn Cup bjuder in till ORC-racing 2016

Palby Fyn Cup bjuder in till ORC racing till säsongen.
Jag tycker Palby Fyn Cup är Danmarks smukeste sejlads. Med så många deltagare som det brukar vara så är spinnakerseglingen genom de danska sunden helt enkelt underbart.
Här är länken till Palby Fyn Cups hemsida:


lördag 27 februari 2016

Seascape 24 - less is more?

Bokklubben Grynet - Taktik för Kappsegling - Mark Rushall - Kapitel 2, Typ av regatta, målsättningar, risker och belöningar

Slutet på kapitel 1 handlar om startens betydelse för racet.

Sned start linje
Den sneda startlinjes betydelse versus vart man vill på kryssen. Här kan jag tycka att det är bland det svåraste att praktisera teorin. Långa linjer och stora fält gör det extra svårt att få det rätt. I verkligheten tycker jag det är svårast att tajma vindvriden.
Ponera att seglingsledningen lägger en hyfsad linje med lite läfördel för så brukar det se ut tycker jag. Vill man ut på höger är det lönt att starta vid lovart ändå kanske till och med i andra led. Att i sådana lägen starta i lä och få gå ut på fel kant är ju ett galet val.
Vill man åt vänster och är en liten båt så kan det vara grymt viktigt att ha diskuterat igenom innan att någon verkligen har koll på de stora båtarna.

Jag har börjat försöka dokumentera våra första kryssar på ett mer noggrant vis. Särskilt de som vi har något att lära av. Här är två exempel från i fjol på Pantaenius Big Boat i Rungsted.

Vi gick på en höjdare efter starten och det såg kanonfint ut och väntade på att det skulle vrida emot.
Vi hade bestämt oss för att undvika mitten och hålla höger. Motvridet kom sent och vi hamnade i vad vi menar var rökta zonen med mycket störd vind. Hur skulle vi gjort?
Slagit i höjdaren och tagit oss ut i fri vind eller fortsatt på låg till vänsterkanten?

I ett av racen blev vi överkörda av Erik Berths Swan 45 och slog och gick bakom alla nästan längst ut. Fick ett mot och slog upp. Otroligt bra med vid kryssmärket trots vi gick bakom i princip alla.

Vill man åt vänster så kan en 35-fotare hålla undan en 40-fotare ganska länge genom att gå på speed. Är man i position att trycka upp dem så är det bara att göra. Kommer det däremot en Swan 45 med full gas så är det kört så det gäller att ha koll på var de är. Här är också viktigt att ha koll bakåt. Så länge de är bakom kan man alltid pina och försöka få bort dem. Gör man det i tid så kan man kanske få dem att gå under istället väntar man tills de är nära är det kört.
I Öresund lägger seglingsledningen ofta en fin linje som kan bli totalt förstörd av strömmen. Varning för flaggändarna om strömmen sätter mot flaggan. Det går fortare än man tror.

Del 1 Kapitel 2

Målsättningar
Om man som oss vill bli bättre för varje mästerskap så är det ju viktigt att inte göra om samma misstag.
Här går diskussionen i boken om att gå ifrån resultatmål mot processmål. Processmål är att sätta mål som kan mätas i effekter. I små steg bli bättre och bättre.
Det är nödvändigt att sätta målen tillsammans och att man hjälper varandra att nå dem.

Risker 
Rubriken innehöll risker men jag tycker boken tog inte upp detta tillräckligt väl tycker jag. Man diskuterar om man seglar konservativt i mitten eller stenhårt på favoriserade kanter etc.
För mig är en riskanalys en bra grej bara om man har en plan för att hantera risken om den infaller.
Om vi när vi gör vår strategiska planering kommer fram till att det kommer att vara divergens vid kusten och strömmen vänder så det blir motström. Ska vi gå in mot svagare vind eller ut i strömmen?

Kan ett upplägg på det här viset fungera?

Förutsättning
Vinden blåser längs land med risk för divergens
Medström i prognosen
Den strategiska planen är ju självklar:
Vi går ut i medströmmen. Anledningen är att det är också finns risk för divergens vid land med svag vind.
Risk
Strömmen vänder till motström i strömvirvlar bakom uddar
Plan för att hantera risken
0 - 6 knops vind - leta vindstråk nära land, dör det helt är det förödande ute i strömmen
6 - 12 knops vind - lite längre ut och leta efter strömfåran så land undviks
12 - 20 knops vind - undvik strömmen båten gör ändå maxfart

Typ av Regatta
Mängden deltagare och kvaliteten på deltagarna i regattan påverkar naturligtvis hur vi seglar och vilka risker vi måste ta.
Hur tänker ni här? Ändrar ni ert sätt att segla beroende på startfältet?



söndag 21 februari 2016

Bokklubben Grynet - Taktik för Kappsegling - Mark Rushall - Kapitel 1, Strategiska förutsättningar

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg om att försöka öka dialogen om kappseglingstaktik så kör jag igenom Taktik för Kappsegling från pärm till pärm.
Den finns att köpa på SSF e-butiken.

Boken tar oss igenom hur ett race planeras och genomförs med målsättningen att vinna. Jag kommer att diskutera kapitel för kapitel och hoppas ni skaffar boken och hänger med.
Jag tänkte använda i huvudsak sommarens två viktigaste race ORC Worlds i Skovshoved och Swedish Open Offshore Championship 2016 i Malmö. De kommer att vara på två olika platser med olika förutsättningar och antalet deltagare kommer att skilja.

Planeringen Strategiska förutsättningar

Det första som vi, enligt boken, ska ta reda på är vilka typ av vindskift vi kommer att få i området. Det kommer naturligtvis att variera men de olika typerna är:

  • Pendlande vindskift
  • Periodiskt pendlande vindskift
  • Successivt skift
  • Vindböjar

Frågan är alltså om vi redan nu kan avgöra när vi får de olika typerna?
Då skulle vi i själva verket redan kunna förbereda oss genom att läsa på hur vinden teoretiskt skulle vrida enligt skolbok. Våren och sommaren innan VM kan vi ju använda för att se om våra antaganden stämmer. Validera teorierna helt enkelt genom att träna på plats och se om de olika förutsättningarnas utfall blir som vi tänkt.

Är det vettigt att torrsegla så här?

Väderstatistiken för Köpenhamn ser ut så här:

W-SW 11 knop medelvind eller SSE. 45% av tiden blåser det lika med eller mer än 4 Beufort (11–16 knots).
Vad innebär då detta för oss? Skovshoved ligger som namnet säger på ett udde.

Jag har ritat ut de tre områden som jag tror kan vara aktuella för bankappseglingarna.
A Svanemöllebukten in mot Hellerup
B Norr om Skovshoved
C Norr om Flakfort

Frågan är då vilka typer av vindvrid vi kommer att få i de två förhärskande vindriktningarna?
Hur mycket kommer vinden att variera?
Kommer vi att ha konvergens/divergens beroende av banområde? Vid vilka vindriktningar kommer det att vara påtagligt?

Vattnets egenskaper
När det är utrett så handlar det om att reda ut hur vattnet uppför sig
strömmen kommer att påverka?
Hur kommer strömmen att bete sig på de olika banområdena?
Hur kommer vågorna att bli? Var är vågorna lägre/högre i de olika vindriktningarna?
När kommer vågorna att vara som jobbigast? Är det olika på de olika banområdena?
Hur kommer strömmen att påverka strategin vid de olika vindriktningarna?

Så här rann strömmen idag. Hastigheten är i m/s (1m/s=2kt). Mentalt så är det inte så tokigt att redan nu börja fundera på vad det här ger för svar på frågorna ovan.

Ytterligare frågor som jag tycker man kan fundera över är också:
- Vad gör vi om starten ligger snett? Läfördel eller lovartsfördel?
- Om banan ligger snett?
- Kommer strömmen att göra att vi ska göra gybe set? etc.

Hur brukar ni göra? Förbereder ni er så här noga efter skolboken? Är alla ombord med på strategin?

lördag 20 februari 2016

41-fot på 3,2 ton med 56% i kölen

En förklädd racer i kryssarklassen. Bilden från Vailet Svahn som seglade med henne på 60-talet. 
Oberon utanför Dragörbåtarnas hamn på väg ut med nytt storsegel.

Data är ganska kul att jämföra med moderna båtar på 41-fot.

Båttyp: Sekelskiftesracer, registrerad som SK75
Byggd: 1901 av Stockholms Båtbyggeri AB på Liljeholmsvarvet.
Konstruktör: August Plym

LÖA: 12,38 m
LVL: 7,50 m
Bredd: 2,51 m
Djup: 1,90 m
Depl: 3,5 ton (dagens vikt)
Segel Area: 73 kvm

http://www.sk75.se/Oberon.html

Med Hugo Boss i Patagonien

Så här lät den 2006:

While racing, Thomson has been dismasted, forced out by rudder damage and was most famously rescued by Mike Golding after a keel failure in the 2006 Velux 5 Oceans Race.
Läs mer här Yachting World om olyckan

Just nu i Patagonien ligger hon 10 år efter olyckan och skräpar:
 



tisdag 16 februari 2016

SHF-väst och SSF bjöd in till taktikdag på Båtmässan i Göteborg - boktipsen inhandlade kom idag

SHF-väst och SSF bjöd in till taktik på Båtmässan i Göteborg. Lyckad dag med bejublad meteorologisk föreläsning av Alessandro Pezzoli, förbundsmeterologen.
Björn Österberg höll en nyttig föreläsning om taktik på banan. Tips från Björn var boken Taktik - för kappsegling.
Jag gick in och kollade på SSF Webshop och beställde ett exemplar inför säsongen. Naturligtvis skulle man varit där men jag hade inte möjlighet själv.

Typiska böcker vi borde köra som bokklubb i klubben och diskutera fallen som tas upp. Kan kanske köra det on-line på bloggen?
Gå in och beställ dem så sätter vi igång om 5 dagar.

måndag 15 februari 2016

SeaPilot2Star 2016 - Dehler flest

Dehler största klassen i Seapilot2star!

Dehler 29, Citrus
Dehler 29 MKII, Kajsa
Dehler 32, Spirit
Dehler 33 Cr, Dagmar
Dehler 34, Mellon
Dehler 34 DD, FunnyToo
Dehler 34 DD, ANNA
Dehler 34 DD, FALKEN
Dehler 34 DD, Doris
Dehler 34 DD, Rabalder
Dehler 34 S/V, Yukai
Dehler 34 S/V, Dehlta
Dehler 35, Super Sonic
Dehler 35, Siri
Dehler 36, Agile
Dehler 36 J/V, Morfin
Dehler 38, Juninatt
Dehler 45, Solong

Av 117 anmälda båtar är det 18 st förväntansfulla Dehler som skall segla regattan! 

Vad nästan 50 års utveckling har gjort med katamaransegling

Fantastiskt vad materialutvecklingen påverkat en del av sportensklasser.





Den sista filmen från 1969 borde ju varit ett tungt argument för att det var Americas Cup som gjorde varumärkesintrång. ;-)

söndag 14 februari 2016

Carl P. Sylvan och Marcus Anjemark imponerar på 49er World Championship 2016 - Clearwater, Florida, USA

Det är bara helt underbart att se hur Sylvan/Anjemark hanterar sin 49er i de tuffa förhållande. De tar sig upp till 9e plats inför de sista racen idag. Vad sägs om ett dagsresultat på 2, 4 och 3.
Kolla och njut:



I eftermiddag kommer inte jag att missa LIVE-sändningarna.

Bavariabåtarna blir oslagbara på Classic Fyn Rundt

Jakten på deltagare till regattorna fortsätter med nya idéer. Nu senast är det danska Classic Fyn Rundt som bjuder in till klasser för bara Bavariaseglare. Inget nytt egentligen då det alltid varit så för X-yachtsseglarna men nu utvecklar man löbsindelningarna till att också gälla Bavaria.
De tre Bavaria kategorierna är:

  • Bavaria racing efter DH med spiler/genakker
  • Bavaria Crusimg DH kun med rulleforsejl
  • Bavaria tur for både uden DH målebtev
Själv tror jag det är bättre att fokusera på dem som vill kappsegla eller så är det en rejäl insats att nå denna grupp seglare. Hur attraherar man cruisingseglarna? Fokus på äventyret?

lördag 13 februari 2016

5.5 metre World Championship 2016 - kappbygge nu mot klockan. Snart är våren här.

På Sune Karlssons Båtvarv i Stockholm och Joensen Design på Själland är det febril aktivitet för att bli klara. 
Wasa
Byggarna i Stockholm ligger klart före med sin Wasa jämfört med danska NewNordic 5.5 mR.

 Däcket slipas. Fortfarande upp och ner.

 Skotten monteras, kölbalkar och allt inuti ska i innan däcket monteras.

NewNordic 5.5 mR är inte farligt långt efter. Skrovet börjar likna båt.
 Vasst förskepp
Det verkar vara kryss som gäller
Däcket

tisdag 9 februari 2016

Grynet - vår Jib 3 har kommit

Idag fick jag ett efterlängtat meddelande från Mathias Lantz på North sails. Vår 3Di fock är klar. 
Focken är en 3Di 780m och med en design med rak form akterut. Inte så rund som vår tidigare fock som var mer åt Jib 2, mellanvindsfock. Designen ska ge oss möjlighet att köra i högre register, 16-24 knop. Martin Strandberg är övertygad att vi med den här focken kommer att klara oss bättre i lägre vindstyrka också. Skulle vara kul om det gick. Skillnaden på 3Di 780m och 3Di 760m är om det är baserat på kolfiber eller aramid. Det finns också värstingdukar som 3Di Raw men där går min gräns. 3Di 760m hade säkert funkat för oss också men jag tyckte kolfiber hade lite kulfaktor.

Förutom att det är en duk som är stum utan dess like så är det en del grejer som inte jag tänkte på när jag beställde seglet. Det finns inga påsydda förstärkningar. Allt är integrerat i duken.

Duken är ju helt svart. Man ser inte igenom så tell tales man har att styra på är de två i det lilla fönstret (måste ha tagit emot och klippa det hålet) och lovartstelltales.
Lovart tell tales - vita
Nu är det bara att hissa och hoppas att formen sitter som en smäck. 

söndag 7 februari 2016

Öresund Cup - seglarträff på Råå 2016-02-10

Onsdagen den 10/2 är det seglarträff och prisutdelning för Öresund Cup 2015.
Vi startar kl.18:30 i RHSS klubbhus i Råå.

 Utöver prisutdelning så summerar vi säsongen och pratar om vad vi kan göra bättre 2016.

måndag 1 februari 2016

ORC World Championship 2016 - Rykten, halvsanningar och sanningar inför säsongen

Swan 45 Stell har införskaffat seriösa segel. Storsegel från North Sails i 3Di Raw då är det inte lek längre.
Patrik Forsgren och Team Pro4u byter ut sin Seldenrigg mot en 40kg lättare Marströms rigg
Sten Christensen kör en Italia 9.98 och parkerar sin X-34 Master de Lux
Krackemut satsar på symmetriskt och lägger sin gennaker Idi på hyllan.
Vi i Grynet har bytt ut gamla segelgarderoben och det senaste införskaffandet är en fock i 3Di 780m. Leverans om 2 veckor.
X-37 Hansen ger nya Cossutti-kölen en ny profil och skaffar lättare kolmast
Kwanza satsar på lättare mast
XP38 Soldier Blue satsar på nytt underrede - köl och roder
Ralf Aspholm och Datacom satsar på MAT 1180
Det ryktas att Katariina II har ny köl på gång
Next 37-gänget funderar på att lätta henne
Vencom siktar på minskad kölbulb

Någon som jag missat?