tisdag 6 juni 2017

B&G Instrumenten konfigurerade

Idag fick jag äntligen loss några timmar och Shae och jag hade planerat att kalibrera instrumenten.
Med vind i kulingstyrka la vi ner projektet.
Jag torrkörde lite vid bryggan.
De tre instrumenten på masten har jag satt i mode "context" vilket gör det möjligt att visa bara det som behövs för tillfället. Jag tror vi börjar med följande sen får vi se.
- Prestart
SOG(eftersom linjen är förankrad i botten), Distance to Startline, Race timer
- Upwind
AWA, Heading, Boat Speed
- Reach
TWA, Polar Performance, Boat Speed
- Down wind
TWA, Target TWA, Boat Speed

på Graphic Display kan man sen designa sina egna visningar eller använda några av de nedan. Typ som på nummer 2. Då kan man visa tex Polar Perfomance, VMG, VMG Performance.
Nummer ett visar en summering av data för taktikern. Nummer 3 är ju en kanonvisning att få. Hur vindstyrkan varierar plottad tillsammans med vindriktningen. Här kan vi då avgöra om vinden vrider höger eller vänster eller om den oscillerar kring ett värde. Periodiciteten går också att få en känsla för.


Nummer fyra är prestart visningen. Dist line är ju avståndet till linjen. Dist P är avståndet till pinn end och Dist S är avståndet till startfartygets flagga. Bias är hur mycket fördel det är vid styrbordsflaggen respektive babordsflaggen i båtlängder. Blå pil är strömriktningen.


Polardiagrammen som vi haft slipper vi nu interpolera i medan vi seglar.
B&G instrumenten kommer att hjälpa oss att jobba effektivt också med undanvindens polardiagram.



Nu vill jag bara komma igång. På fredag blir det kalibrering på eftermiddagen om vädret passar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det här verkar vara rena himmelriket. Nästan så man tycker du borde få tillägg i mätbrevet. Speciellt om man klarar att utvärdera all information. Big data med risk för information overflow. Skämt åsido hur har ni resonerat innan investering?

Bertil

Anders Nilsson sa...

Jag behövde uppgradera NX2 NMEA0183 systemet med 3 nya Garmin displayer, ny vindgivare, NMEA 2000, Wifi och köpa till Expedition för att få ut liknande funktionalitet.
Jag kände att det blev krångligt och dyrt och att jag satte in ännu mer pengar i ett system som var gammalt plus att köra olika standarder 0183 och NMEA2000 inte gör det lättare med felsökning vid konstigheter.
B&G är ju också det system med högst kvalitet och det känns verkligen.

Anonym sa...

Hur lång tid tar du för att få fram all data som VMG och target speed?
Säg att du får nya segel eller nytt trim något som gör att ekipaget går fortare, då börjar processen på nytt, eller?

Lasse

Anders Nilsson sa...

Vi har tidigare jobbat utgående ifrån ORCi breven.
Innan vi gjorde det så var vi ganska nöjda när vi gjorde 6.5knop på kryssen. Sen jag tog bort backstagen och skaffade en uppgraderad North Sails garderob och så kunde vi göra 6.75. På VM i fjol kunde vi toucha 6.85.
Vi gjorde med vår reacher från Gransegel ORC-siffrorna lätt från början.
Vi har däremot inte kunnat jobba systematiskt med undanvindsfarten då det varierar mycket mer.
Jag sitter just nu och jobbar med siffrorna för att kunna fylla i B&G tabellen. ORC har Sailor service där man kan ladda ner sina siffror i excel. Jag har sen faktorer på dessa som jag skruvar på per vindstyrka och vindriktning.
Jag har en idé att försöka få dessa faktorer korrelerade mot pitch (mått på vågornas inverkan). Då för att kunna säga att höga krabba vågor så är kanske 95% ok och plattvatten 102% etc. Jag vet inte än om man kan få detta i instrumenten direkt.
Fördelen att utgå ifrån ORCi, som jag ser det, är att då vet vi hur vi blir bättre mot vad vi mäter. De förändringar som görs i segelgarderob och på båt är också bedömda i ORC och då kommer vi snabbare rätt på det här viset.
Just nu ska vi få ordning på kalibreringarna först. Vi gjorde första försöket igår eftermiddag. Det blev inte bra nog men kalibrering är verkligen en utmaning i Öresunds strömvirvlar.

Anonym sa...

Det är kalibrerarens dilemma att hitta en plats med konstant vind utan ström. Target speed borde egentligen inte vara något problem eller, jag tänker den är baserad på fart genom vattnet, men hur är det med VMG är det fart över grund? För att inte tala om kryssvinklar TWA och AWA när man bogar strömmen. Hjälp!
Det verkar som om kalibreringen är ett projekt i sig.

Lasse

Anders Nilsson sa...

Bogar strömmen gör man bara i fantasin. ;-)
Däremot så var det riktigt klurigt med kalibreringen. Tiden rann ut och jag blev trött av att vi inte fick det mer rätt. Strömpilen på den grafiska displayen visade sig komma vinkelrätt ut från land vilket borde vara ganska osannolikt. Ända tills pilen gick ett helt varv runt och det enda som förklarar det är att vi körde i strömvirvlar. Bara att ge upp för då går det aldrig att få rätt.

Du har två att välja på VMG och VMG to Waypoint.

VMG
Velocity Made Good (VMG) is the component of Boat Speed in the direction of the True Wind. VMG is used for monitoring performance of the yacht on upwind or downwind legs as the data considers both Boat Speed and True Wind Angle therefore indicating whether sailing slower, but closer to the wind, is better than sailing faster, but at a wider TWA.


VMG to waypoint
Velocity Made Good, on Course to Waypoint (VMC) displays the component of your speed in the direction of the waypoint. Normally SOG is the speed reference used as the data is provided by the position fi xer.

Anonym sa...

Told you... kalibreringen är en hel vetenskap, den tar mycket tid och kräver stooor förståelse. Men ju bättre du gör det... desto bättre information får du ur ditt system. Lycka till! :) //Jens