onsdag 25 oktober 2017

Laser 213 455 inhandlad

Så, då blev det äntligen en alldeles egen Laser igen. Detta blir min fjärde Laser genom åren.

1979 frågade min farsa om jag ville ha en moppe eller en Laserjolle. Vi hade inte ens sett en Laser. Ändå hade farsan snappat upp i seglingstidningarna att det var en Laser som gällde. Laserjollen kostade 8500kr och moppe 4500kr så valet var ju inte svårt för mig.
Ner till Gert Jönsson i Skanör. Han hade två hemma en grön och en blå. Jag fick välja och det blev den blåa med nummer 60 851. Jag vägde 48kg vilket var alldeles tokigt lite för att segla Laser. Min första egna båt. En grym känsla.
Den nya är också blå, Ice Blue, köpt på Sjöboden Jollesport i Stockholm. Min första blåa var en riktigt snygg blå den här får man nog vänja sig vid.
Med nytt MKII segel, kolmast och Harken block är det en helt annan jolle än 60 851 var. Det här ska bli löjligt kul. Nu vill man bara få hem henne.

Det här citatet från Tom Slingsby fastnade och jag är övertygad om att det är i en Laser fleet som ren och äkta segling sitter:
"Even the really exciting boats like the Moth and the A class, you still do miss the Laser sailing, how pure it is…"

Ett fundament för att bli bättre seglare.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kul att läsa.
👍
Birger

Anders Nilsson sa...

Ska bli riktigt kul att segla i ny båt 💪⛵️