söndag 18 februari 2018

Sjukt bra med Zhikvästen, ett tvåtimmars pass på Öresund idag

Passen den här vintern får verkligen räknas som bonuspass. I januari blev det två pass och i februari har det hittills varit för kallt.
Idag fick vi så en tillfällig temperaturhöjning till 3 grader. I morse såg sundet också alldeles för inbjudande ut för att jag skulle kunna släppa det. 4-5 m/s från syd.
Jag fick min nya Zhikflytväst i veckan. Den måste ju testas. Balticvästen gör att jag måste krypa ihop mer än jag fixar. När jag provade Zhikvästen kände jag direkt att en sån måste göra skillnad.

Laserjollen 15 minuter efter att jag bestämt mig för att segla. Det blir inte lättare att komma ut på vattnet. Idag körde jag tre långa kryssar och länsar. Vind från syd gör att den förstärks inne vid land. Vänsterkanten då alltså. Kryss från hamninloppet mot bron och läns tillbaka. Gäller att hålla press på båten även när det minskar. Vänsterkanten gällde.

Som avslutning gjorde jag ett dussin kortbanor. Vad gör man när man har bara en prick att runda?
Tanken var att få upp tempot och värmen. Efter rundningen gällde det att snabbt få ordning på allt så jag kunde slå så fort som möjligt. Därefter ett kort kryssben för styrbords halsar på 3-4 båtlängder, slag igen, kort ben, slag igen, släpp på grejerna, runda ner i en gipprundning, kort länsben gipp igen, gipp och rundning. Pulsen blir hög och värmen kommer tillbaka. 
Efter två timmar träning gav jag upp. Det börjar funka nu. I februari går det inte att ta en paus på vattnet för att köra ytterligare pass så nu är det bara att vänta på nästa temperatur höjning.

Inga kommentarer: