torsdag 5 april 2018

Ett rejält 505-pass och första kvällspasset i Laser igår

Igår blev det för först gången i år riktigt varmt. Tomas Franzén i Råå och jag diskuterade 505 och plötsligt var det bestämt att köra en tur. Mitt livs andra pass i 505. 
Brant inlärningskurva nu gick det i alla fall att stå i trapets med hyfsad reda jämfört med på Prova påseglingen i fjol. Vi blev igår två 505 på vattnet så vi fick känna lite på det på riktigt. 

Träningsstället uppe.

När det blåste som mest igår kanske ca 3m/s så var jag ute i trapetsen på kryssen. Det märks direkt hur viktigt det är att gasten är med på puffarna. Lite lut och hon lovar och lite lovartslut så faller hon. Inget man vill styra emot. Gasten har en riktigt kul uppgift.
Tomas berättade att många också låter gasten sköta taktiken. När man står där ute så känns det ganska naturligt eftersom överblicken är kanon jämfört med rorsmans position. Sen tror jag att en kombo där man jobbar fram ett bra samarbete är bästa lösningen men gasten måste definitivt kunna kappsegling och bantaktik.
Spinnakern är stor och 505 gjorde bra fart vid minsta pust. När det dojjade ur så menade Tomas att man kör helt platt men kommer det det minsta lilla så gäller det att skjuta fart genom att lova och satsa på fart. Kan tänka mig att hitta rätt i det gränsläget kräver några timmar på vattnet.
Jag hann hem till klockan fem och var sen med ett Laserpass på kvällen med Laserseglarna i Malmö. Härlig kväll med go värme. Ett 29er gäng var också ute och störade sig på vattnet. Kul sak den där.